Selecteer een pagina

Hij is maar wat trots op ‘zijn’ nieuwste aanwinst: de Océ VarioPrint i300. Joop Agterberg, directeur Impress, ziet hiermee grote mogelijkheden om met Impress de volgende stap te maken in print on demand. ‘Je ziet dat printtechnologie zich nog altijd ontwikkelt. Met deze nieuwe machines is bovendien niet alleen de printtechnologie weer verbeterd, maar ook de inkttechnologie sluit er op aan. Dat vergroot de mogelijkheden om in hogere volumes en nieuwe markten hogere kwaliteit printwerk te leveren.’

Agterberg: ‘Die combinatie van én een betere, snellere printer én een betere inkt met een breder kleurspectrum betekent dat de kwaliteit van de output van deze machine een next level heeft bereikt. Voor onze klanten betekent dat een flexibeler oplossing, met weer hogere kwaliteit printwerk. Voor ons betekent het een effectieve printoplossing die opnieuw een deel van de drukwerkmarkt afsnoept.’

Volgens Agterberg blijft er alleen voor het échte specialistische werk nog ruimte om te drukken. ‘Als je ziet wat we met dit type machines en deze inkt kunnen bereiken aan volume, snelheid en kwaliteit is de behoefte aan drukwerk opnieuw verkleind. Nog meer markten en opdrachten kunnen hierdoor met print worden bediend.’

En Impress zit als een van de weinige aanbieders, zo niet de enige, in alle drie marktsegmenten waar deze printtechnologie uiterst welkom is: de Direct Mail, Transactiemail en Grafimedia. Agterberg: ‘Het geeft eens te meer aan dat wanneer je aan de voorkant (de data en processen) goed en effectief automatiseert, je aan de achterkant een grote capaciteit en kwaliteit kunt bereiken door optimale bezetting van en investering in je machines.’

De kwaliteit van de inkt is een (mede) doorslaggevende factor geweest voor Impress om deze nieuwe Océ VarioPrint aan te schaffen, toch nog altijd een flinke investering. ‘Ook onze andere VarioPrint die we al in huis hadden, wordt nu geoptimaliseerd om met deze nieuwste inkt te kunnen werken’, aldus Agterberg.

Betere hechting, groter kleurbereik, meer opdrachten

Maar wat maakt die inkt nu zo bijzonder en wat zorgt voor die uitzonderlijke kwaliteit? Thijs van Thienen, Product & Application Business Developer bij Canon: ‘Deze derde generatie inkt geeft vooral betere resultaten op coated media. Dat was voor inkjetprinters altijd een behoorlijke uitdaging. Juist op die coated media vielen de resultaten nog wel eens tegen, kwalitatief gezien. De hechting van deze inkt is nu echter sterk verbeterd, met een groter kleurbereik als gevolg. Daardoor komen nu meer opdrachten, die een dergelijke hoge kwaliteit output vragen, ook voor dit type inkjetprinters beschikbaar. Voor DM en Transactiemail werkte het al prima met inkjetprinters, maar nu heb ik het vooral over opdrachten voor boeken/opleidingen en de Premium DM-markt. Die waren tot voor kort voorbehouden om te drukken om de juiste kwaliteit te kunnen bieden. Met deze inkt en de nieuwe printers is het aantrekkelijker om dergelijke opdrachten te printen. Het maakt je flexibeler in oplages en uitvoering naar de klanten toe en je biedt toch de hoogste kwaliteit.’

Tekst: John de Waard/Tapas

Door: Impress

Impress werkt als een van de top-3 service providers in Nederland voor organisaties in de uitvoering van hun klantcommunicatie. Wij begeleiden klanten met datastromen, fysieke en digitale outputprocessen, gepersonaliseerde omnichannelcommunicatie en Printing-on-Demand uitgeefprocessen. Vanwege de raakvlakken tussen deze gebieden bieden wij een optimaal geintegreerde dienstverlening. Dit doen wij voor vele aansprekende merken, waaronder banken, verzekeraars, fondsenwervers, zorginstellingen, uitgeverijen, onderwijsinstellingen, (semi-)overheden en het MKB.