Gepersonaliseerde klantcommunicatie voor verzekeraars

Veel processen bij verzekeraars zijn vaste procedures. Deze processen zijn uitermate geschikt om te automatiseren, ondanks dat je vaak werkt met privacygevoelige of medische gegevens. Gepersonaliseerde klantcommunicatie is waardevol voor verzekeraars. Het zorgt bijvoorbeeld voor een betere klantbeleving en minder kosten. 

Een voorbeeld

Maria is tijdens het fietsen aangereden door een automobilist.

Na het ongeval wordt ze naar het ziekenhuis gebracht. Daar krijgt ze alle zorg die zij nodig heeft. Gelukkig valt het allemaal mee, waardoor ze snel naar huis mag. De kosten  worden gedekt door haar verzekeraar. 

1 maand later
1 maand later

De verzekeraar stuurt een brief.

Vervolgens ligt er een maand later een brief op de mat. Via deze brief vraagt haar verzekeraar naar het ongeval. Antwoord geven kan eenvoudig digitaal. Maria heeft nu geen tijd en legt vervolgens de brief aan de kant. 

1 week later
1 week later

Er is nog geen reactie.

De verzekeraar heeft nog geen reactie gehad. De vragenlijst is daarnaast ook nog niet geopend. Hierom verstuurt de workflow bij de verzekeraar ter herinnering automatisch een gepersonaliseerde e-mail.

2 minuten later
2 minuten later

De e-mail komt binnen.

Maria zit in de bus en ziet de e-mail binnenkomen. Ze was de vragenlijst helemaal vergeten. Ze heeft nu wel tijd en besluit de vragenlijst te openen.

Niet veel later
Niet veel later

De gegevens komen binnen

De link in de e-mail brengt Maria naar een digitaal en interactief document. Omdat het document gepersonaliseerd is ziet Maria alleen de vragen die voor haar van belang zijn. Hierdoor ziet ze in een oogopslag wat ze moet aanvullen.

10 minuten later
10 minuten later

Succes!

Alle vragen zijn beantwoordt. Er zijn zelfs foto’s aan het document toegevoegd. Hierdoor heeft de verzekeraar alle informatie binnen en de klantenservice heeft er niets voor hoeven te doen.

Maak een afspraak

Dit is wat gepersonaliseerde klantcommunicatie voor verzekeraars doet.

1. Klantervaring verbeteren

In tegenstelling tot traditionele communicatie maak je het met digitale oplossingen voor cli√ęnten eenvoudig om te reageren. Met onze mobile first aanpak kan je cli√ęnt daarnaast¬†overal aan de slag, dus zowel in de bus als achter een bureau.¬†

2. Meer en snellere reacties

Alles wat wij doen is gepersonaliseerd. Een en hetzelfde bericht naar al je cli√ęnten voldoet niet meer. Met gepersonaliseerde klantcommunicatie ontvangt een verzekeraar meer interactie en sneller resultaat.¬†

3. Minder fouten en handwerk

Automatiseren heeft een groot voordeel. Er gaat minder fout. Daarnaast kunnen medewerkers zich richten op taken die het belangrijkst zijn. 

4. Structureel besparen op de kosten

Digitale oplossingen helpen je collega’s effici√ęnter werken. Want als cli√ęnten zelf informatie kunnen vinden via Interactieve Documenten, dan krijgt je klantenservice minder aanvragen.

Communiceer je automatisch en persoonlijk, dan jagen je workflows effectief achter klanten aan. Hierdoor kan je afdeling verkoop zich richten op de belangrijkste deals.

5. Altijd conform regelgeving werken

Wij helpen je met gepersonaliseerde communicatie die geheel binnen de wet en regelgeving past. Onze digitale oplossingen zijn veilig. Ze worden bijvoorbeeld continu intern en extern getest. Om jou daarvan te verzekeren zijn wij uitgebreid gecertificeerd op het gebied van kwaliteit, databeveiliging en privacywaarborging. 

6. Verminderen impact op mens en milieu

Wij helpen verzekeraars hun impact op het milieu te verkleinen door zo min mogelijk gepersonaliseerde klantcommunicatie te printen. Als het dan toch moet, dan gebruiken wij bijvoorbeeld alleen FSC-gecertificeerd papier.

Wij zijn Ecovadis Gold gecertificeerd, waardoor wij bij de top vijf procent van milieuvriendelijkste printbedrijven ter wereld behoren. 

Gepersonaliseerde klantcommunicatie werkt !

Elk jaar starten zorgverzekeraars een eindejaarscampagne. Zo communiceren zij de nieuwe tarieven naar hun klanten. Tot 2021 kreeg echter iedereen dezelfde e-mail. In 2022 besloot een van onze klanten  het anders aan te pakken en personaliseerde deze communicatie. De resultaten spreken voor zich.

Verzonden e-mails in 2022
CTO 2021
CTO 2022
CTR 2021
CTR 2022
186.124
26,84%
39,13%
18,94%
28,06%
45.301
33,15%
48,21%
22,49%
33,15%
34.269
39,63%
59,77%
29,18%
44,19%
6.481
43,34%
53,87%
30,89%
37,88%
47.471
33,53%
53,05%
23,51%
37.82%
319.646
31,27%
45,01%
22,07%
32,15%

Vrijdag 12 mei zijn wij minder goed bereikbaar.

Impress bestaat 30 jaar en dit jubileum vieren wij op vrijdag 12 mei. Hierdoor zijn wij op die dag minder goed bereikbaar. Uiteraard kan je een bericht inspreken of een e-mail aan ons sturen. Wij zullen dan zo snel mogelijk reageren.