Gepersonaliseerde klantcommunicatie voor verzekeraars

Verzekeraars werken vaak met vaste procedures. Deze taken zijn goed te automatiseren, ondanks dat je vaak werkt met privacygevoelige of medische informatie. Gepersonaliseerde klantcommunicatie is waardevol voor verzekeraars. Het zorgt namelijk voor blijere klanten en minder kosten. 

Een voorbeeld

Maria wordt aangereden.

Na het ongeluk gaat Maria naar het ziekenhuis en krijgt ze alle zorg die zij nodig heeft. Gelukkig valt het allemaal mee en mag ze weer snel naar huis. Maria is verzekerd, waardoor de verzekeraar alles betaalt. 

1 maand later
1 maand later

De verzekeraar stuurt een brief.

Een maand later ligt er een brief bij Maria op de mat. In  deze brief vraagt de verzekeraar naar het ongeval. Maria kan gemakkelijk online antwoord geven. Daar heeft zij nu geen tijd voor, waardoor ze de brief aan de kant legt.  

1 week later
1 week later

Er is nog geen reactie.

De verzekeraar heeft nog geen reactie van Maria gehad. Ze heeft de vragenlijst zelfs nog niet bekeken. Daarom stuurt het systeem van de verzekeraar automatisch een gepersonaliseerde e-mail om haar te helpen herinneren.

2 minuten later
2 minuten later

De e-mail komt binnen.

Maria zit in de bus en ziet de e-mail binnenkomen. Ze was de vragenlijst inderdaad vergeten. Nu heeft ze wel tijd, waardoor ze besluit de vragenlijst te kijken en in te vullen.

Niet veel later
Niet veel later

De gegevens komen binnen

De link in de e-mail brengt Maria naar een online en interactief document. Dit document is alleen voor Maria en is daardoor uniek. Hierdoor ziet Maria alleen de vragen die voor haar belangrijk zijn. Zo ziet zij snel wat ze moet invullen.

10 minuten later
10 minuten later

Succes!

Dankzij het automatische bericht en de herinnering zijn alle vragen beantwoord. Maria heeft er zelfs foto’s bij gedaan. De verzekeraar heeft hierdoor nu alle informatie en de klantenservice heeft er niets voor hoeven te doen.

Maak een afspraak

Dit is wat gepersonaliseerde klantcommunicatie voor verzekeraars doet.

1. Klantervaring verbeteren

In tegenstelling tot traditionele communicatie maak je het met digitale oplossingen voor cli√ęnten eenvoudig om te reageren. Met onze mobile first aanpak kan je cli√ęnt daarnaast¬†overal aan de slag, dus zowel in de bus als achter een bureau.¬†

2. Meer en snellere reacties

Alles wat wij doen is gepersonaliseerd. Een en hetzelfde bericht naar al je cli√ęnten voldoet niet meer. Met gepersonaliseerde klantcommunicatie ontvangt een verzekeraar meer interactie en sneller resultaat.¬†

3. Minder fouten en handwerk

Automatiseren heeft een groot voordeel. Er gaat minder fout. Daarnaast kunnen medewerkers zich richten op taken die het belangrijkst zijn. 

4. Structureel besparen op de kosten

Digitale oplossingen helpen je collega’s effici√ęnter werken. Want als cli√ęnten zelf informatie kunnen vinden via Interactieve Documenten, dan krijgt je klantenservice minder aanvragen.

Communiceer je automatisch en persoonlijk, dan jagen je workflows effectief achter klanten aan. Hierdoor kan je afdeling verkoop zich richten op de belangrijkste deals.

5. Altijd conform regelgeving werken

Wij helpen je met gepersonaliseerde communicatie die geheel binnen de wet en regelgeving past. Onze digitale oplossingen zijn veilig. Ze worden bijvoorbeeld continu intern en extern getest. Om jou daarvan te verzekeren zijn wij uitgebreid gecertificeerd op het gebied van kwaliteit, databeveiliging en privacywaarborging. 

6. Verminderen impact op mens en milieu

Wij helpen verzekeraars hun impact op het milieu te verkleinen door zo min mogelijk gepersonaliseerde klantcommunicatie te printen. Als het dan toch moet, dan gebruiken wij bijvoorbeeld alleen FSC-gecertificeerd papier.

Wij zijn Ecovadis Gold gecertificeerd, waardoor wij bij de top vijf procent van milieuvriendelijkste printbedrijven ter wereld behoren. 

Gepersonaliseerde klantcommunicatie werkt !

Elk jaar starten zorgverzekeraars een eindejaarscampagne. Zo communiceren zij de nieuwe tarieven naar hun klanten. Tot 2021 kreeg echter iedereen dezelfde e-mail. In 2022 besloot een van onze klanten  het anders aan te pakken en personaliseerde deze communicatie. De resultaten spreken voor zich.

Verzonden e-mails in 2022
CTO 2021
CTO 2022
CTR 2021
CTR 2022
186.124
26,84%
39,13%
18,94%
28,06%
45.301
33,15%
48,21%
22,49%
33,15%
34.269
39,63%
59,77%
29,18%
44,19%
6.481
43,34%
53,87%
30,89%
37,88%
47.471
33,53%
53,05%
23,51%
37.82%
319.646
31,27%
45,01%
22,07%
32,15%