Wat is het verschil tussen printen en drukken?

Wat is het verschil tussen printen en drukken?

Welke techniek zet je wanneer in en wat zijn de voor- en nadelen? De ene techniek werkt bijvoorbeeld goed samen met digitale oplossingen, terwijl de ander het beter doet met grote oplages.

Geschatte leestijd: 4 minuten

Wat is het verschil tussen printen en drukken? Dit is een vraag die wij vaak horen, vooral wanneer wij het met relaties hebben over het produceren van hun transactionele communicatie, lesmateriaal of direct marketing. Hoewel je met beide methoden iets tastbaars met tekst en afbeeldingen kan maken, zijn de processen en resultaten flink anders. In dit artikel ontdek je de verschillen tussen printen en drukken en leer je daarnaast welke voordelen ze bieden.

De techniek achter printen en drukken

Printen en drukken, twee termen die vaak door elkaar worden gebruikt. In de praktijk betekenen printen en drukken echter een wereld van verschil. Printen, ook wel bekend als digitaal drukken, wordt vaak geassocieerd met kleinere oplages en slimme digitale technologie├źn. Print je iets, bijvoorbeeld een brief voor een klant, dan wordt de inkt rechtstreeks op het papier aangebracht. Dit is een cruciaal verschil tussen printen en drukken en is bovendien de voornaamste reden waarom printen ideaal is voor gepersonaliseerde documenten.

Drukken, ook bekend als offset drukken, is echter een traditioneler productieproces. Het verschil tussen printen en drukken is dat je met drukken gebruik maakt van een drukplaat. Via deze drukplaat breng je de inkt aan op het papier. Een drukplaat is voor elke uiting uniek, waardoor de opstartkosten hoger zijn en gepersonaliseerde communicatie hierdoor eigenlijk niet rendabel is. Maar daarentegen is offset drukken perfect voor grote oplages.

Voordelen van printen

Flexibiliteit in oplages: Een verschil met drukken is dat je met printen kosteneffectief bent bij zowel kleine als grote oplages. Je kan dus voor een ruime set aan opdrachten bij een digitale drukker als Impress terecht.

Personalisatie: Ga je printen, dan kan elke afdruk uniek zijn. Dit maakt deze techniek ideaal voor gepersonaliseerde marketing, zoals brieven, ansichtkaartjes en lesmateriaal. Daarnaast is printen sneller te starten en werkt daardoor goed samen met bijvoorbeeld je e-mailcampagnes.

Milieuvriendelijk: Omdat printen in kleine oplages kan, verspil je minder. Je produceert namelijk alleen wat je op het moment nodig hebt. Zo kan je bijvoorbeeld online boeken aanbieden en pas laten produceren wanneer er besteld is.

Ben je benieuwd naar meer voordelen van digitaal drukken? Lees dan dit artikel over de 7 voordelen van printing on demand.

Voordelen van drukken

Precieze kleuren: Drukken staat bekend om zijn superieure kleuren. Dit komt doordat je met offset drukken gebruik maakt van Pantone PMS kleuren die er beschikbaar zijn. Dat is een verschil met printen, want hier gebruik je namelijk cyaan, magenta, geel en zwart (CMYK). Al gebruik je deze bij off set drukken ook steeds meer, omdat je met PMS kleuren bij elke kleurwisseling de rollen van de drukpers moet ‘wassen’ met een oplosmiddel.

Kostenbesparing bij grote oplages: De opstartkosten van het drukken is hoger. Dat is bij kleine oplages een probleem, maar is je oplage groot dan kan je deze kosten over meer eindproducten verdelen en je kan met offset drukken meer paginaÔÇÖs per uur verwerken.

Meer materiaal keuze: Een verschil tussen printen en drukken is dat je met printen beperkt bent tot papier. Bij drukken heb je echter een ruimere keuze aan materialen. Zo kan je bijvoorbeeld ook hout, kleding en metaal voorzien van jouw boodschap.

De keuze tussen printen en drukken

Bevat jouw communicatie campagne fysieke uitingen? Dan is het belangrijk dat je weet wat het verschil is tussen printen en drukken. Daarnaast is het dus belangrijk dat je bewust bent van de specifieke behoeften van je project. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de oplage van project, het te bedrukken materiaal en hoe gepersonaliseerd je uitingen moeten zijn.

Ontdek de mogelijkheden voor jouw projecten

Ben je geïnteresseerd in het ontdekken van de beste opties voor jouw direct marketing, boeken of lesmateriaal? Onze experts staan voor je klaar met advies op maat. Elke klant is uniek en daarom gaan wij altijd voor de meest persoonlijke benadering. Neem contact met ons op of maak direct een afspraak.