Hoe schrijf je een effectieve marketing e-mail

Hoe schrijf je een effectieve marketing e-mail?

Hoe zorg je ervoor dat je marketing e-mail opvalt in de overvolle in-box van jouw contacten?

Geschatte leestijd: 5 minuten

Waarschijnlijk stroomt jouw in-box er ook van over, de marketing e-mail. Dat is helemaal niet gek. E-mailmarketing is namelijk een van de meest effectieve manieren om je doelgroep te bereiken en je product of dienst onder de aandacht te brengen. Maar hoe zorg je ervoor dat je e-mail opvalt? Dus hoe schrijf je een effectieve marketing e-mail? Het verhaal begint met een pakkende onderwerpregel.

De kracht van de onderwerpregel.

Een goede onderwerpregel is kort, krachtig en maakt de lezer nieuwsgierig naar wat er in de e-mail staat. Het is dus een belangrijk instrument waarmee je aandacht trekt en verleidt. Probeer je onderwerpregel te beperken tot ongeveer vijftig tekens, zodat deze ook goed op mobiele apparaten leesbaar is. Schrijf actief en gebruik aansprekende woorden. Je zet hierdoor de lezer aan tot actie, waardoor je contact bijvoorbeeld de e-mail opent. Dat is tenslotte de eerste noodzakelijke stap. Tot slot, een effectieve marketing e-mail schrijf je gepersonaliseerd en is onderdeel van een gepersonaliseerde campagne. Gebruik bijvoorbeeld de naam van de ontvanger in de onderwerpregel. Dit trekt gegarandeerd de aandacht van de persoon die je wil bereiken en het helpt je om langs de spam-filters te komen.

Schrijf in de juiste toon en stijl

De toon en stijl van je e-mail is net zo belangrijk als de onderwerpregel. Je wilt natuurlijk dat je lezer de e-mail helemaal leest en tot het einde geboeid blijft. Schrijf daarom in een informele, vriendelijke en persoonlijke stijl. Spreek de lezer aan met ‘je’ in plaats van ‘u’, en schrijf alsof je een gesprek voert met een goede vriend of vriendin.

Gebruik daarnaast korte zinnen en alinea’s. Maak bovendien gebruik van opsommingen en tussenkopjes, want dat maakt je tekst overzichtelijk. Vermijd eveneens vaktaal en andere ingewikkelde termen. Leg ten slotte alles duidelijk uit en hou het simpel. Hierdoor leest je e-mail prettig en komt je boodschap goed over.

Zet de kracht van storytelling in

Een effectieve marketing e-mail schrijf je als een verhaal. Mensen worden daar namelijk van nature tot aangetrokken. Als je jouw e-mail als een verhaal opbouwt blijft jouw lezer tot het einde geboeid. Daarnaast is de kans groot dat de ontvanger zich meer betrokken voelt bij jouw boodschap. Begin je e-mail bijvoorbeeld met een persoonlijke anekdote of gebruik een herkenbaar probleem. Laat vervolgens zien hoe jouw product of dienst het beschreven probleem oplost.

Gebruik emotie en zintuiglijke beschrijvingen om je verhaal tot leven te brengen. De regel is: show don’t tell. Deze schrijftechniek zorgt ervoor dat de ontvanger zich kan identificeren met je verhaal. Je creĆ«ert zo een emotionele band met je lezer, waardoor deze eerder geneigd is om over te gaan tot handelen. Denk bijvoorbeeld aan het uitproberen of het kopen van je product of dienst.

Gebruik een duidelijke call-to-action

De voornaamste reden dat je een zo effectief mogelijke marketing e-mail schrijft en verstuurt is natuurlijk omdat de lezer iets moet gaan doen. Zorg er daarom voor dat je e-mail een duidelijke call-to-action (CTA) heeft. Dit kan bijvoorbeeld een knop zijn met een link naar je website, een uitnodiging om contact op te nemen of een aanbieding die je klant kan verzilveren.

Laat je CTA opvallen, bijvoorbeeld door een sprekende kleur of kreet. Maak de CTA bovendien aantrekkelijk. Voor de lezer is het hierdoor duidelijk wat er verwacht wordt. Geef bijvoorbeeld aan dat de ontvanger op de knop moet klikken om meer te weten te komen over je product, evenement of promotie. Een scherpe aanbieding werkt ook altijd goed en vergroot de kans dat iemand overgaat tot actie en dus converteert.

Blijf je e-mails testen

Tot slot is het belangrijk dat als je een marketing e-mail schrijft, dat je test hoe effectief deze is. Zo worden je berichten steeds weer een stapje beter. Stuur je e-mail eerst naar jezelf en een paar collega’s. Vraag vervolgens om feedback. Let hierbij op spelling, grammatica en de leesbaarheid van je e-mail. Vergeet ten slotte de algehele aantrekkelijkheid van je e-mail niet.

Daarnaast is het aan te raden om je e-mails te A/B-testen. Met een A/B-test stuur je verschillende versies van je e-mail naar verschillende delen van je contactenlijst. Afhankelijk van wat je wil testen kijk je bijvoorbeeld naar de open rate, de click-through rate of de conversie ratio. De best presterende e-mail functioneert vervolgens als de basis voor je volgende e-mailcampagne. Blijf je structureel testen, dan worden je e-mails met elke verstuurde campagne een stapje beter. Dit is iets wat wij standaard mogelijk maken voor onze klanten en het is zelfs mogelijk bij geprinte en gepersonaliseerde direct marketing campagnes.

Conclusie

Om een effectieve marketing e-mail te schrijven, is het belangrijk dat je rekening houdt met het volgende:

  • Zorg voor een pakkende onderwerpregel;
  • Gebruik een informele en persoonlijke schrijfstijl;
  • Gebruik korte zinnen en alinea’s;
  • Vertel een pakkend verhaal;
  • CreĆ«er een emotionele band;
  • Plaats duidelijke call-to-actions;
  • Test en optimaliseer je e-mails.

Door deze punten continu in te zetten en na elke campagne te herhalen verbeter je jouw marketing e-mails met elk bericht dat je stuurt. Het is een proces van testen, schaven en opnieuw proberen.

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je meer weten over wat gepersonaliseerde communicatie voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op. Wij informeren je graag over de mogelijkheden.