Geschatte leestijd: 7 minuten
Inhoudsopgave
Wat is direct marketing? Het is een vorm van marketing waarbij je rechtstreeks communiceert met je doelgroep. Vaak gebeurt dit op een persoonlijke en gerichte manier. In dit artikel vertel ik je wat direct marketing is en geef ik je verschillende voorbeelden van direct marketingkanalen. Tot slot bekijken wij hoe je van je direct marketingcampagnes een succes maakt.
Wat is Direct Marketing?
De NIMA omschrijft Direct Marketing als een strategie waarbij bedrijven zich richten op het opbouwen en onderhouden van een directe en structurele relatie met hun contacten. Dit doen zij door hun (mogelijke) klanten rechtstreeks te benaderen, bijvoorbeeld via de post, de telefoon, e-mail of sociale media.
Daarbij proberen bedrijven vaak ook reacties uit te lokken of dat contacten in beweging komen. Bijvoorbeeld door iets te kopen, informatie aan te vragen of een website te bezoeken. Hierdoor is het mogelijk om de effectiviteit van een campagne te meten, omdat je de hoeveelheid reacties vrij simpel kan vastleggen.
Bovendien kan je bedrijf het gedrag van klanten analyseren, waardoor je waardevolle inzichten kan krijgen. Zo komt je organisatie bijvoorbeeld achter de voorkeuren van je contacten. Hierdoor kan je stap voor stap het voor je (mogelijke) klanten makkelijker maken iets bij je bedrijf te kopen of aan te vragen.
Welke kanalen vallen er onder Direct Marketing?
Wat voor een kanalen vallen er onder Direct Marketing? Het zijn er aardig wat. Wat ze allemaal overeenkomen is dat elk kanaal je bedrijf helpt direct met je (mogelijke) klanten in contact te komen.
Denk bijvoorbeeld aan de volgende kanalen:
- Direct Mail: Dit is het verzenden van fysieke post, zoals brieven, brochures, flyers en catalogi. Ondanks dat digitale kanalen, zoals e-mail, veel volume heeft overgenomen heeft direct mail nog steeds zijn plaats in de marketingmix.
- E-mail: Denk hierbij aan alle promotionele berichten die je in je in-box op je smartphone vindt.
- SMS: Hier gaat het om promotionele berichten die je bedrijf via sms verstuurt. Ik heb het hier niet over de sms’jes met bijvoorbeeld een vijfcijferige inlogcode. Dat valt onder transactionele communicatie.
- Instant messaging: Dit is een soort aanvulling op of vervanging van SMS. Hier gaat het om alle promotionele berichten die je bedrijf via WhatsApp, Facebook Messenger en Instagram DM verstuurt. Vergeet hierbij de chatfunctie op je website niet. Ook dit is een mogelijkheid om de (mogelijke) klant direct aan te spreken.
- Telemarketing: Dit zijn de activiteiten waarmee je bedrijf telefonisch contact opneemt met (mogelijke) klanten, met als doel producten of diensten te promoten, enquêtes uit te voeren of verkoopgesprekken te voeren.
- Sociale media: Je bedrijf kan promotionele berichten plaatsen op bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook en Instagram. Vervolgens kunnen (mogelijke) klanten op die berichten reageren en in contact komen met je bedrijf.
- Apps: Grote kans dat de apps van bijvoorbeeld Bol, Coolblue en Amazon op je telefoon staan. Zo ja, dan heb je de promotionele berichten, zoals acties, prijsverlagingen en productsuggesties vast wel eens langs zien komen. Ook deze berichten zijn direct marketing.
Wat zorgt voor effectieve Direct Marketing?
Nu wij de verschillende kanalen duidelijk hebben, gaan wij kijken wat jouw bedrijf gaat helpen om je Direct Marketing campagnes zo effectief mogelijk te maken. Ik noem vier elementen:
1. Combineer fysieke en digitale kanalen
Een effectieve direct marketing campagne maakt slim gebruik van zowel digitale als fysieke communicatiekanalen. Wat kan je in je Direct Marketing dan combineren? Nou, denk bijvoorbeeld aan e-mail en direct mail. Zo bereik je een groter deel van je doelgroep.
Je bereikt namelijk hierdoor ook de mensen waarvan het e-mailadres niet klopt, waar je geen e-mails naar mag versturen (missende opt-in) of waar de in-box van vol is. Ook zijn er bepaalde segmenten in je doelgroep die mogelijk beter reageren op een fysieke uiting, denk bijvoorbeeld aan senioren.
Vervolgens kan je de campagne verder uitbreiden. Ontvangers die reageren, volg je op met telemarketing. Daarentegen stuur je ontvangers die niet reageren, maar je bericht wel hebben geopend, een opvolgbericht via de e-mail, instant messaging of SMS. Je opties zijn eindeloos.
2. Personaliseer je boodschap voor de beste resultaten
Tegenwoordig is een one-size-fits-all benadering niet meer voldoende. Elke ontvanger verlangt en verdient communicatie die is afgestemd op interesses, behoeften en wensen.
Dus wat helpt je Direct Marketing verder versterken? Je klantdata. Gebruik deze informatie om je campagnes te personaliseren en relevanter te maken. Dit verhoogt de betrokkenheid en de hoeveelheid reacties die je gaat krijgen. Hoe zorg je voor een gepersonaliseerde campagne?
- Verzamel en analyseer klantdata: Kijk bijvoorbeeld naar aankoopgedrag, websitebezoek of andere contactmomenten. Is er, nadat de klant zijn gegevens heeft achtergelaten, bijvoorbeeld telefonisch contact geweest? Is er daarna met een nieuwsbrief opgevolgd? Veel verkopen zijn namelijk pas succesvol na herhalend contact met je bedrijf.
- Verdeel je doelgroep op in segmenten: Dit doe je bijvoorbeeld op basis van gedeelde kenmerken, zoals leeftijd, klantwaarde of locatie. Zo kan je per groep de boodschap in je berichten aanpassen, zodat deze beter bij de ontvanger ‘landt’.
- Pas de inhoud en de toon van je bericht aan: Niet iedereen heeft namelijk dezelfde interesses. Zet bijvoorbeeld per segment andere interessante producten in een e-mail. Of spreek de ontvanger op basis van leeftijd of nationaliteit met ‘je’ of ‘u’ aan.
3. Meet de impact van al jouw berichten
Weet jij wat de resultaten van je direct marketing activiteiten zijn?
Niet?
Om je berichten steeds verder te verbeteren is het belangrijk om altijd te testen en daarna de resultaten van je berichten te analyseren. Dat je de resultaten van je digitale uitingen kan analyseren weet je waarschijnlijk al. Je kijkt dan bijvoorbeeld naar:
- Het percentage van de ontvangers dat je e-mails opent;
- Wat het percentage van je ontvangers is die op een specifieke link in je e-mail klikt;
- Wie van de klanten op een melding heeft gedrukt;
- Het percentage van je ontvangers die op een link heeft geklikt;
- Hoeveel ontvangers je e-mail ook echt ontvangen hebben.
Maar hoe analyseer je de impact van een fysieke uiting, zoals een flyer, brief of brochure? Dat is wat lastiger, maar het is zeker mogelijk.
Als je jouw fysieke uitingen personaliseert, dan kan je bijvoorbeeld persoonlijke QR-codes gebruiken. Een QR-code is een symbool die je kan scannen met de camera van je smartphone. Dit symbool verwijst naar landingspagina’s op bijvoorbeeld je website.
De QR-code is persoonlijk en dus uniek. Hierdoor weet je precies welk contact op een QR-code in je fysieke uiting heeft ‘geklikt’. Zolang je de persoonlijke QR-codes aan bijvoorbeeld de adresgegevens van je klant koppelt.
Gebruik je daarnaast UTM-tags in het adres van je QR-codes? Dan kan je de resultaten van je campagne vervolgens volledig analyseren in een analytische platform, zoals Google Analytics of Fathom Analytics.
4. Maak gebruik van een centraal beheerplatform
Om al je direct marketingcampagnes en kanalen effectief te beheren, is een centraal platform onmisbaar. Denk bijvoorbeeld aan een Customer Communication Management platform.
Met zo’n CCM-platform kan je bijvoorbeeld contacten segmenteren, e-mails versturen, campagnes automatiseren en resultaten meten. Daarnaast staat de inhoud op een centrale plek. Als er aanpassingen in je uitingen nodig zijn hoeven je medewerkers maar op een plek een wijziging door te voeren.
Zo houd je overzicht, bespaar je tijd en zorg je voor een consistente merkbeleving over al je kanalen.
Ontdek wat de voordelen van Direct Marketing van Impress zijn
Wil je direct aan de slag met gepersonaliseerde, cross-channel campagnes? Kies dan voor Direct Marketing van Impress. Wij ontzorgen je volledig.
Wij helpen je bijvoorbeeld met het verrijken van klantdata door de software die je gebruikt met elkaar te integreren. Ook denken wij mee in de campagne-ontwikkeling, printen met liefde je fysieke uitingen en assisteren je bedrijf met de rapportage.
Dankzij onze oplossingen en ervaring behaalt je bedrijf resultaat. Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Laat een bericht achter of maak direct een online afspraak voor een gratis consult.