De voordelen van gepersonaliseerde content

De voordelen van gepersonaliseerde content

Gepersonaliseerde content heeft vele voordelen. Samen zorgen ze ervoor dat jouw e-mails en brieven meer opleveren en minder budget verspillen. Ontdek ze alle allemaal.

Geschatte leestijd: 7 minuten

Er zijn vele voordelen van gepersonaliseerde content en vele bedrijven hebben deze al ontdekt. Zonder dat je het misschien door hebt sturen zij je elke dag gepersonaliseerde berichten toe. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsbrieven, reclame in je social media feed en direct mails

Voor veel bedrijven is het een uitdaging om op het juiste moment op te vallen. Laat staan dat ze jou als potentiële klant effectief kunnen verleiden. Een gepersonaliseerde benadering gaat ze daar wel bij helpen.

Gepersonaliseerde direct marketing is de kunst van massacommunicatie, maar dan toegespitst op het individu. Elk bericht is dus een gepersonaliseerde ervaring en dus op maat gemaakt.

In dit artikel behandelen wij vijf voordelen van gepersonaliseerde content. Daarbij kijken wij waarom dynamische content een essentieel onderdeel is van een moderne communicatiestrategie. Maar eerste ontdekken wij wat gepersonaliseerde content marketing nou eigenlijk is.

Wat is gepersonaliseerde content marketing?

Gepersonaliseerde content marketing gaat over het dynamisch aanpassen van de inhoud van al jouw uitgaande berichten. Verstuur je bijvoorbeeld een brief? Dan krijgt brief A een andere inhoud dan brief B. Met gepersonaliseerde content sluit jouw bedrijf beter aan op de wensen en interesses van de klant.

Bedrijven kunnen hun communicatie op verschillende manieren personaliseren, bijvoorbeeld door gebruik te maken van data. Deze kunnen zijn verzamelen door bijvoorbeeld:

  • Het in kaart brengen van de aankopen van klanten;
  • Het registreren van klikken op de website of in een e-mail;
  • De plek van de klant op de customer journey map;
  • Of andere gegevens die je bedrijf via contactmomenten registreert.

Wat zijn de voordelen van gepersonaliseerde content?

1. Verhoogde betrokkenheid en ROI

Ten eerste zijn klanten die je met gepersonaliseerde content benadert meer betrokken. Dit is een groot voordeel van gepersonaliseerde communicatie, want betrokken klanten en leads besteden meer.

De inhoud van je bericht past bij de interesses van de gene die je wilt bereiken. Dit werkt in elke fase van de customer journey.

Heeft iemand interesse in jouw product of dienst? Dan levert een e-mail met een gepersonaliseerde inhoud meer op ten opzichte van een algemeen bericht. Zo verspil je dus ook minder van je marketingbudget.

2. Verbeterde klantervaring

Een voordeel van personalisatie is ook dat het de algehele klantervaring verbetert. Dit is waardevol. Zeker op het moment dat een potentiële klant op het punt staat een beslissing te nemen. Kom je op dat moment met een passende aanbieding, dan staat een klant daar meer voor open.

Je laat zo zien dat je jouw contacten waardeert en dat je ze begrijpt. Daarnaast laat je zo zien dat je een langdurige klantrelatie met ze aan wil gaan. Hierdoor heb je invloed op de manier waarop een klant jouw bedrijf ziet. Het vergroot daarnaast de kans dat iemand loyaal blijft aan jouw merk. 

3. Een hogere conversie

Een ander voordeel van gepersonaliseerde content is dat het meer conversies genereert. Wat voor jouw bedrijf een conversie is, is bijvoorbeeld afhankelijk van de persona. Daarnaast kan de fase in het acquisitieproces invloed hebben. Hetzelfde geldt voor de locatie van de klant op de journey map.

Het kan dus zeker een aankoop zijn. Maar ook het klikken op een link of het scannen van een QR-code. Het kunnen allemaal doelen zijn waar je op stuurt.

Ook een studie van McKinsey toont aan dat gepersonaliseerde content voor meer conversies zorgt.

4. Betere doelgroepen

Een goede doelgroep is voor je Direct Marketing cruciaal. Het is daarom belangrijk dat je zoveel mogelijk informatie verzamelt. Zo weet je bijvoorbeeld wat men met je berichten doet.

Vervolgens baseer je daar je volgende berichten en doelgroepen op. Gepersonaliseerde content stelt je dus in staat om je doelgroepen te baseren op interesses, gedrag en voorkeuren. Verzamel je deze informatie goed? Dan is de kans groot dat jouw uitingen steeds beter resoneren bij de ontvanger.

Een voorbeeld: Een lead toont interesse in een opleiding bouwkunde. Een algemeen bericht over alle mogelijke open avonden van jouw school werkt dan minder goed. De toekomstige leerling moet dan namelijk de juiste open avond zoeken in een lange lijst.

90 procent van je bericht is dan dus niet relevant. Een e-mail met gepersonaliseerde content over een open avond van de opleiding bouwkunde werkt dan beter.

Dit bericht kan wel onderdeel zijn van één campagne om álle open avonden te promoten. De inhoud van de e-mail wordt echter gestuurd door acties op de website. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het opvragen van een brochure.

5. Meer loyale klanten

Het vijfde voordeel van gepersonaliseerde content is dat het je helpt klanten loyaal te maken. Loyale klanten zijn waardevol, want deze groep levert meer op tegen lagere kosten.

Gepersonaliseerde content is het perfecte gereedschap om de loyaliteit van je klanten te vergroten. Je laat zo je contacten zien dat jij ze waardeert en begrijpt. Hierdoor bouw je aan een gevoel van verbinding, aan een relatie.

Bouw je consistent aan de relatie met je klanten? Dan leidt dit tot een verhoogde loyaliteit. Hierdoor komen klanten bij je bedrijf terug.

Conclusie 

Samengevat, gepersonaliseerde content heeft vele voordelen. Het is een essentieel onderdeel van elk moderne marketingstrategie. Het vergroot de betrokkenheid van je contacten. Het verbetert daarnaast de klantervaring en zorgt voor meer conversies.

Met gepersonaliseerde content kan je jouw doelgroep beter bereiken. Het vergroot daarnaast ook de loyaliteit van je contacten. Gepersonaliseerde marketing helpt jouw bedrijf de opgestelde doelen te behalen. Je creëert een positieve en gedenkwaarde ervaringen waar je winstgevende relaties mee opbouwt. 

Heb je nog vragen? Wil je meer weten over gepersonaliseerde campagnes en content? Neem dan contact met ons op of maak een afspraak voor een gratis consult.

Wij informeren je graag over de mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan het centraal beheren van alle berichten van jouw organisatie met Customer Communication Management.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief