Hoe schrijf je een effectieve marketing e-mail

Hoe schrijf je een goede nieuwsbrief?

Hoe zorg je ervoor dat jouw nieuwsbrief opvalt in de overvolle in-box van jouw contacten? Het is een kunst, maar wel een die je kunt leren. Je krijgt het voor elkaar met deze 8 punten.

Geschatte leestijd: 7 minuten

Het versturen van nieuwsbrieven, e-mailmarketing, is een vorm van direct marketing. En het is een effectieve manier om jouw doelgroep te bereiken. Het maakt niet uit of je nieuwe of bestaande klanten wilt bereiken. Als je een goede nieuwsbrief schrijft breng je jouw verhaal effectief bij je contacten onder de aandacht.

Dat is dan ook de reden dat jouw in-box er van overstroomt. Wil je een nieuwsbrief schrijven? Hoe zorg je er dan voor dat deze opvalt? Dus hoe zorg je ervoor dat jouw nieuwsbrief een goede wordt. Het eerste wat je moet doen is zorgen voor een effectieve onderwerpregel.

De kracht van de onderwerpregel.

Een goede onderwerpregel is kort, krachtig en maakt de lezer nieuwsgierig. Het is een belangrijk instrument waarmee je aandacht trekt, verleidt en aanzet tot actie.

Probeer je onderwerpregel daarnaast te beperken tot ongeveer vijftig tekens. Zo is deze ook goed te lezen op bijvoorbeeld een smartphone.

Schrijf bovendien actief en gebruik aansprekende woorden. Een succesvolle e-mail zet de lezer namelijk aan tot actie. Iets wat bij meerdere vormen van Direct Marketing het doel is. De eerste stap die een potentiƫle klant bij een e-mail moet zetten, is de nieuwsbrief openen.

Tot slot, een goede nieuwsbrief schrijf je persoonlijk en is onderdeel van een gepersonaliseerde campagne. Gebruik bijvoorbeeld de naam van de ontvanger in het onderwerp van je nieuwsbrief. Dit trekt de aandacht van de ontvanger. Daarnaast voorkom je dat je nieuwsbrief bij de andere ongewenste e-mails in het spam-filters belandt.

Schrijf in de juiste toon en stijl

De toon en stijl van je e-mail is net zo belangrijk als de onderwerpregel. Je wilt natuurlijk dat je lezer de e-mail helemaal tot het einde leest. Schrijf daarom in een stijl die past bij je doelgroep.

Dat kan informeel zijn, maar ook meer zakelijk. Welke stijl het beste past bepaal je aan de hand van je klantprofiel.

Gebruik daarnaast korte zinnen en alineaā€™s. Maak verder gebruik van opsommingen en tussenkopjes. Dit maakt je tekst overzichtelijk voor iedereen die op jouw e-maillijst staat. Vermijd eveneens vaktaal en andere ingewikkelde termen. Leg ten slotte alles duidelijk uit, maar hou het simpel. Hierdoor leest je nieuwsbrief prettig en komt je boodschap goed over.

Zet de kracht van storytelling in

Een goede nieuwsbrief schrijf je als een verhaal. Zo hou je jouw lezer tot het einde van jouw e-mail geboeid. Daarnaast is de kans groot dat de ontvanger zich meer betrokken voelt bij jouw boodschap.

Begin je e-mail bijvoorbeeld met een persoonlijke anekdote of gebruik een herkenbaar probleem. Laat vervolgens zien hoe jouw product of dienst het beschreven probleem oplost.

Gebruik emotie en zintuiglijke beschrijvingen om je verhaal tot leven te brengen. De regel is: show donā€™t tell. Deze schrijftechniek zorgt ervoor dat de ontvanger zichzelf in jouw verhaal herkent. Je creĆ«ert zo een emotionele band met je lezer. Deze is hierdoor eerder geneigd om in beweging te komen. Bijvoorbeeld door je product uit te proberen of je dienst te kopen.

Gebruik een duidelijke call-to-action

De meeste bedrijven starten met e-mailmarketing, omdat ze klanten iets willen laten doen. Een goede nieuwsbrief heeft daarom een duidelijke call-to-action (CTA).

Gebruik bijvoorbeeld duidelijke knoppen met heldere omschrijvingen. Je kan in je knoppen synoniemen van je oproep gebruiken. Zo voorkom je namelijk irritante herhalingen. Laat daarnaast je CTA verder opvallen door een sprekende kleur.

Maar hou de oproepen consistent. Zet in knop Ć©Ć©n niet aan tot het lezen van een artikel, terwijl je in knop twee oproept tot het maken van afspraak. Kies Ć©Ć©n doel en zet daar je knoppen voor in. Andere acties plaats je meer op de achtergrond, bijvoorbeeld door een link in de tekst.

Splits je doelgroep op in segmenten

De kans is groot dat je doelgroep eigenlijk een verzameling is van verschillende segmenten. Misschien levert je organisatie aan scholen, nutsbedrijven en verzekeraars. Daarnaast kan je een e-mailadres hebben van een bestaande klant, maar ook die van een potentiƫle klant.

Wil je een goede nieuwsbrief schrijven? Dan moet je dus jouw boodschap aan elk segment aanpassen. Een e-mailplatform als Deployteq kan dat uitermate goed. Zeker wanneer je de software koppelt aan je CRM of ERP.

Potentiƫle klanten roep je bijvoorbeeld op tot het afsluiten van een proefabonnement. Zij kunnen dan bijvoorbeeld risicoloos je product of dienst uitproberen. Bestaande klanten informeer je over producten of diensten die passen bij wat zij al bij je afnemen. Je verleidt ze dus tot een up-sell. Zo kunnen zij hun huidige ervaringen verbeteren of aanvullen. Welke producten dat zijn is weer afhankelijk van de branche waar zij in actief zijn.

Blijf je nieuwsbrief testen

Steek je veel tijd in het schrijven van een goede nieuwsbrief? Dan wil je natuurlijk wel weten hoe effectief je e-mailcampagne is. De bevindingen verwerk je vervolgens in je volgende commerciƫle e-mail. Zo worden je e-mailcampagnes steeds een stapje beter.

Het is dus aan te raden om je nieuwsbrief te A/B-testen. Dit betekent dat je verschillende versies van je nieuwsbrief verstuurt, dus versie A en versie B.

Het voordeel van e-mail is dat je heel veel kan zien en analyseren. Bepaal dus altijd wƔt je wil testen.

Wil je dat meer mensen je nieuwsbrief openen (open rate)? Test dan bijvoorbeeld de onderwerpregel van je nieuwsbrief. Wil je dat er meer mensen klikken (click through rate)? Test dan bijvoorbeeld verschillende kleuren knoppen en oproepen.

De best presterende nieuwsbrief functioneert vervolgens als de basis voor je volgende e-mailcampagne. Blijf structureel testen. Dan worden je e-mails met elke verstuurde campagne een stapje beter.

Wist je dat wij dit standaard mogelijk maken voor onze klanten? Wij maken het zelfs mogelijk om je fysieke berichten, zoals Direct Mail, op dezelfde manier te testen. Direct Mail is bijvoorbeeld een perfecte oplossing om potentiƫle klanten te bereiken. Zelfs wanneer je geen e-mailadressen van ze hebt.

Conclusie

Wil je een goede nieuwsbrief schrijven? Hou dan rekening met de volgende acht punten:

  1. Zorg voor een pakkende onderwerpregel;
  2. Gebruik een schrijfstijl die past bij het klantprofiel;
  3. Gebruik korte zinnen en alineaā€™s;
  4. Vertel een pakkend verhaal;
  5. Gebruik emotie;
  6. Plaats duidelijke en consistente call-to-actions;
  7. Splits je doelgroep op in segmenten;
  8. Test en optimaliseer je nieuwsbrieven.

Zet deze punten continu in en herhaal ze na elke voltooide campagne. Zo verbeter je jouw nieuwsbrief met elk bericht dat je verstuurt. Het is een proces van testen, schaven en opnieuw proberen.

Heb je vragen over dit onderwerp? Wil je meer weten over wat het schrijven van een goede nieuwsbrief voor jouw bedrijf betekent? Neem dan contact met ons op of maak direct een online afspraak voor een gratis consult. Wij informeren je graag over de mogelijkheden.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief