CO2-neutraal post versturen, dat doe je zo.

CO2-neutraal post versturen, zo doe je dat.

Zet de stap naar een groenere toekomst en verstuur je post CO2-neutraal. Zo draagt je bedrijf bij aan een schonere planeet en versterk je het imago van je organisatie.

Geschatte leestijd: 6 minuten

Duurzaam werken is belangrijk. En het CO2-neutraal versturen van je post is een stap die je niet wilt missen. Versturen wij voor jouw bedrijf direct marketing materialen, boeken of brieven? Dan proberen wij de impact van je verzending op het milieu zo laag mogelijk te houden. Het CO2-neutraal verzenden van je uitingen is mogelijk, maar bij Impress kijken wij verder dan de impact van het versturen. Wij kijken namelijk naar de gehele keten, van productie tot aan de deur van de klant. Wil je weten hoe jouw bedrijf op het gebied van post kan verduurzamen? Lees dan verder en draag ook bij aan een schonere planeet en verantwoord ondernemen.

Wat doet PostNL om jouw post CO2-neutraal te versturen.

Kies je voor CO2-neutraal verzenden van je post, dan draag je bij aan verschillende milieu-initiatieven. Impress werkt namelijk voor de verzending van post samen met PostNL. Zij hebben als doel gesteld om in België en Nederland in 2030 geheel uitstootvrij en duurzaam post te bezorgen. Op het moment bezorgen ze al het merendeel van hun post met de fiets en te voet. Verstuurt Impress via PostNL bijvoorbeeld pakketten lesmateriaal, dan doet PostNL dat al zo veel mogelijk elektrisch. Als elektrisch bezorgen nog niet lukt, dan vervangen zij benzine en diesel met zo veel mogelijk groene brandstoffen.

De uitstoot die PostNL nog maakt wordt gecompenseerd door het kopen van Gold Standard credits. Met dit krediet investeert PostNL in duurzame energieprojecten, zoals het plaatsen van zonnepanelen en windmolens. Daarnaast worden de credits ook gebruikt om nieuwe bossen aan te planten.

Naast PostNL gebruiken wij ook andere vervoerders, zoals DHL, DPD en Fedex. Ook deze vervoerders zijn bezig met het verduurzamen van hun activiteiten en hebben allemaal als doel om CO2-neutraal te worden.

Wat Impress doet om jouw post duurzaam te produceren en te versturen.

Ook bij Impress staat de zorg voor het milieu hoog in het vaandel. Volgens Ecovadis staan wij sinds 2023 in de top 3 procent van de duurzaamste bedrijven ter wereld. Door deze toewijding zijn wij een voorloper in de branche, iets wat wij verder verankeren met ons ISO14001 certificaat.

Met onze dienstverleningen proberen wij jouw bedrijf te helpen om zo veel mogelijk afscheid te nemen van eigen printers, papier en enveloppen. Maar post heeft zijn plek in de marketingmix. Verstuur je post, dan produceren en versturen wij deze zo duurzaam mogelijk. Ten slotte benutten wij onze grondstoffen zo optimaal mogelijk, scheiden wij onze afvalstoffen zorgvuldig en werken wij alleen met FSC-gekeurd papier.

Hier zijn enkele voordelen van CO2-neutraal post versturen op een rij:

  • Vermindering van de ecologische voetafdruk;
  • Positieve bijdrage aan het klimaat;
  • Versterking van je bedrijfsimago.

Door bewust te kiezen voor een duurzame manier van post versturen, laat je zien dat je bedrijf geeft om de toekomst. Grote kans dat je klanten en relaties dit waarderen. Impress let bij het selecteren van partners en leveranciers ook op de duurzaamheid van organisaties. Een duurzamer bedrijf heeft een grotere kans om met ons een samenwerking aan te mogen gaan.

Wat kan jouw bedrijf doen om duurzamer post te versturen?

Naast CO2-neutraal post versturen zijn er ook andere manieren om je direct marketing op een duurzame manier bij de ontvanger te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan:

Digitale kanalen toevoegen

Gebruiken je nu alleen nog fysieke communicatie? Dan kan je de CO2-voetafdruk van je bedrijf verkleinen door digitale kanalen toe te voegen. Start bijvoorbeeld een campagne om e-mailadressen van je klanten te krijgen. Zo verstuur je jouw post duurzamer. Je stuurt namelijk alleen brieven naar klanten die je berichten fysiek willen ontvangen. Elke brief minder die je verstuurt, is een stap richting het CO2-neutraal maken van je bedrijf. Om je te helpen hebben wij al eens een artikel geschreven waarin wij vertellen hoe je een goede marketing e-mail schrijft. Je leest hem hier.

Ben je bang dat je e-mails niet aankomen of gelezen worden? Wij kunnen er voor zorgen dat je bericht automatisch ook per post verstuurd wordt als de e-mail bounced, na een paar dagen niet geopend is of wanneer de klant niets heeft gedaan.

Adressenlijst opschonen

Wanneer ben jij voor het laatst door je adressenbestand gegaan? Moet je echt iedereen in die lijst benaderen? Verwijder eens contacten of merk ze in elk geval aan dat deze geen post meer van je bedrijf moeten ontvangen. Zo zet je weer een stap richting het zo duurzaam mogelijk inzetten en versturen van je post.

Milieuvriendelijk drukwerk

Een andere manier om meer duurzame of zelfs CO2-neutrale post te versturen is door te zoeken naar een milieuvriendelijke partner. Denk bijvoorbeeld aan Impress. Zo kan je eenvoudig CO2-reductie voor je bedrijf realiseren.

Elk van deze alternatieven heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen. Ze kunnen ook een aanvulling zijn op je al bestaande CO2-neutrale verzendstrategie. Door een mix van methoden te gebruiken, bereik je niet alleen een breder publiek. Je verkleint ook de ecologische voetafdruk van je organisatie.

Kies voor groen en verstuur je post CO2-neutraal

Het is dus duidelijk dat CO2-neutraal post versturen niet alleen goed is voor de planeet, maar ook voor je bedrijf. Het laat bijvoorbeeld zien dat je bedrijf verantwoordelijkheid neemt en waarde hecht aan duurzaamheid. Dit kan een doorslaggevende factor zijn voor klanten. Maar vergeet ook sollicitanten niet. Steeds meer medewerkers zijn op zoek naar bedrijven die niet alleen interessante producten of diensten leveren. Iets bijdragen aan een betere wereld wordt steeds belangrijker.

Kies voor CO2-neutraal en dus duurzaam versturen van je post. Zo bouw je aan een positief imago en creëer je een band met je klanten. De kans is groot dat zij jouw inzet voor het milieu waarderen. Hierdoor blijven klanten loyaal aan jouw merk en zullen zij je inspanningen belonen. In een tijd waarin wij allemaal een steentje moeten bijdragen aan een duurzamere wereld, is CO2-neutraal post versturen een slimme en verantwoorde keuze. Doe mee en maak het verschil!

Ben je aan het kijken hoe jouw bedrijf zijn uitstoot kan verlagen? Wij vertellen je graag hoe Impress je op het gebied van post kan helpen met een advies op maat. Elke klant is uniek en daarom gaan wij altijd voor een persoonlijke benadering. Neem contact met ons op of maak direct een afspraak.