Dit is wat gepersonaliseerde communicatie voor jouw bedrijf kan betekenen

Dit is wat gepersonaliseerde communicatie voor jouw bedrijf doet.

Deze 5 voordelen maakt persoonlijke communicatie de sleutel tot effectieve marketing.

Geschatte leestijd: 5 minuten

In deze snelle digitale wereld wordt je elke dag gebombardeerd met talloze berichten. Denk aan e-mails, billboards en reclame in je podcast. Het is dus een uitdaging om tussen al deze uitingen op te vallen. Een gepersonaliseerde benadering helpt je daar bij. Gepersonaliseerde communicatie is de kunst van massacommunicatie, maar dan toegespitst op het individu. Elk bericht is dus op maat gemaakt voor elk contact. In dit artikel behandelen wij vijf voordelen van gepersonaliseerde marketing. Daarbij kijken wij waarom deze techniek tegenwoordig een essentieel onderdeel is van een moderne communicatiestrategie.

1. Verhoogde betrokkenheid

Contacten die je persoonlijk benadert zijn meer betrokken. Dit is een groot voordeel van gepersonaliseerde communicatie. Betrokken leads en contacten besteden meer aandacht aan je communicatie en reageren er meer op. Waarom? Omdat de inhoud van je berichten aansluiten op de interesses en voorkeuren van de personen die je probeert te bereiken. Als iemand bijvoorbeeld interesse heeft in een product, service of opleiding, dan is de kans groot dat een gepersonaliseerde en passende uiting de aandacht trekt. Vervolgens kan je lead over gaan tot bijvoorbeeld de aankoop van jouw product, dienst of service.

2. Verbeterde klantervaring

Gepersonaliseerde communicatie verbetert ook de algehele klantervaring. Door je marketing te personaliseren zorg je voor een prettige ervaring voor bijvoorbeeld je klanten, leads of leerlingen. Dit is vooral effectief wanneer je contact op het punt staat om een beslissing te nemen, denk bijvoorbeeld aan een aankoop. Een aanbeveling op basis van eerdere aankopen of gedrag op je website, leidt vaak tot een fijne ervaring voor de ontvanger van je bericht. Je laat zo zien dat je jouw contacten waardeert en dat je in hun investeert. Zo blijft de klant, een lead of zelfs een medewerker loyaal aan jouw merk. 

3. Hogere conversiepercentages

Een ander voordelen van gepersonaliseerde communicatie is dat het meer conversies genereert. Wat voor jouw bedrijf een conversie is, is afhankelijk van de doelgroep van jouw organisatie. Het kan zeker een aankoop zijn, maar het downloaden van een brochure of het opnemen van contact kan net zo goed een doel zijn waar je op stuurt.  

Studies van bijvoorbeeld McKinsey tonen aan dat gepersonaliseerde marketing een hogere conversieratio heeft, in vergelijking met ‘normale’ communicatie. Een ontvanger ervaart gepersonaliseerde berichten namelijk als relevanter. Is jouw lead geïnteresseerd in kozijnen? Dan is de kans groot dat een gepersonaliseerde promotie over de voordelen van kunststof kozijnen leidt tot een conversie, bijvoorbeeld door het maken van een afspraak in de showroom. Je past zo je boodschap van je promotie aan en richt deze dus niet op contacten die op zoek zijn naar een nieuwe buitendeur. Pas je dit goed toe, dan gaan je conversiepercentages omhoog, wat uiteindelijk weer zorgt voor meer sales. 

4. Betere doelgroepen

Een goede doelgroep voor bijvoorbeeld je Direct Marketing is cruciaal. Met gepersonaliseerde communicatie verzamel je bijvoorbeeld informatie over wat je ontvangers met je berichten doen. Vervolgens baseer je daar je volgende berichten en doelgroepen op. Het stelt je dus in staat om doelgroepen te baseren op interesses, gedrag en voorkeuren. Als je deze informatie degelijk verzamelt, dan is de kans groot dat jouw uitingen goed bij de ontvanger resoneren.  

Een voorbeeld; Een lead toont interesse in een opleiding bouwkunde. Een gepersonaliseerd bericht over de opleiding bedrijfseconomie is waarschijnlijk niet interessant, maar een promotie over een open avond van de opleiding bouwkunde wel. Helemaal als het contact eerder al een opleidingsbrochure heeft opgevraagd en geregeld is teruggekomen op de website. Personaliseer je jouw uitingen dan zijn je marketinginspanningen gewoonweg effectiever.

5. Verhoogde loyaliteit

Loyale contacten zijn waardevol, want deze groep levert meer op. Gepersonaliseerde communicatie is het perfecte gereedschap om de loyaliteit van je klanten te vergroten. Je laat zo je contacten zien dat jij ze waardeert. Hierdoor bouw je aan een gevoel van verbinding, aan een relatie.  

Voorbeelden zijn een persoonlijk bericht naar een contact, bijvoorbeeld bij het behalen van een certificaat of bij het accepteren van een arbeidsovereenkomst. Dit bericht kan je geprint en digitaal versturen. Welke vorm je ook kiest, het laat zien dat je om jouw contacten geeft. Doe je dit consistent? Dan leidt dit tot een verhoogde loyaliteit. Hierdoor komen bijvoorbeeld klanten bij je terug en blijven medewerkers langer bij je werken.

Conclusie 

Samengevat, gepersonaliseerde communicatie is een essentieel onderdeel van een moderne marketingstrategie. Het heeft het vermogen de betrokkenheid van je contacten te vergroten, de klantervaring te verbeteren en meer conversies te verzorgen. Daarnaast kan je met deze methode jouw doelgroep effectief bereiken en vergoot het de loyaliteit van je contacten. Gepersonaliseerde marketing helpt jouw bedrijf de opgestelde doelen te behalen. Met een persoonlijke benadering creëer je namelijk een positieve en gedenkwaarde ervaringen waar je winstgevende relaties met opbouwt.  

Heb je nog vragen of wil je meer weten over gepersonaliseerde campagnes? Neem dan contact met ons op. Wij informeren je graag over de mogelijkheden.