Selecteer een pagina

De nieuwe privacywetgeving hangt als een soort zwaard van Damocles boven de markt: wie gaat het op tijd halen en wie niet? Wie is in staat orde op zaken te stellen in zijn data en wie haakt definitief af? Heeft u al eens bedacht dat dit misschien wel hét moment is om grote stappen voorwaarts te zetten? Betere grip op data betekent immers betere kwaliteit van de data en (dus) betere marketing. Daarmee creëert u bij uw klanten bovendien een goed gevoel: het gevoel dat ze serieus worden genomen.

Elke zichzelf respecterende organisatie is nu toch op zijn minst wel bezig met de nieuwe privacywetgeving, de General Data Protection Regulation (GDPR) of Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Het vooruitzicht dat de toezichthouder, de Autoriteit Consument en Markt (ACM), streng gaat handhaven (en met straffe boetes!) lijkt voldoende om de handschoen op te pakken. Deze nieuwe wetgeving biedt echter tegelijkertijd mooie kansen. U bent immers zelf het meest/ook gebaat bij hoge(re) kwaliteit data, betere marketing campagnes en een tevreden klant die graag bij u afneemt en het gevoel heeft dat zijn behoeften serieus te worden genomen.

In 5 stappen willen we duidelijk maken dat de GDPR ook uw business juist kan optimaliseren. Die stappen hangen allemaal met elkaar en met de (verbeterde) kwaliteit van uw data samen:

1. Betere kwaliteit van de (klant)data.

Doordat u meer grip heeft op wat u heeft, waar het is en dat het actueel is, biedt u betere mogelijkheden op kwaliteitscontrole. Betere kwaliteit leidt bovendien weer tot scherpere data-analyses en beter onderbouwde conclusies.

2. De klant kan makkelijker ‘uitschrijven’.

Wanneer de klant makkelijk zijn opt-out kan verwezenlijken, beschikt u over betere en actuelere data. Er zitten geen gegevens in van klanten die eigenlijk allang afscheid hadden willen nemen, maar het niet deden omdat het te omslachtig is. Uw data zijn up-to-date en uw klantprofiel wordt vollediger.

3. Marketing campagnes zijn doeltreffender en kosten minder.

Doordat u beschikt over een betere kwaliteit en vollediger dataset, bespaart u zichzelf (en uw klanten) overbodige mailings en komt u alleen bij de écht geïnteresseerde klanten. Minder in aantal, maar wel hoger in kwaliteit.

4. Doelgerichte boodschappen leveren ook een beter rendement.

De boodschappen die u uitstuurt renderen bovendien beter doordat gegevens actueel zijn, niet-geïnteresseerde doelgroepen niet (meer) worden meegenomen en de boodschap terecht komt bij specifiek in u (en uw producten/diensten) geïnteresseerde doelgroepen. De kans op sales is daarmee een stuk groter.

5. U krijgt een betere reputatie bij (potentiële) klanten.

Gerichte en ter zake doende boodschappen geven uw klanten het gevoel dat u begrijpt wat zij willen. Uw krijgt daarmee een positief imago en de klant heeft een prettige customer experience. Hij zal sneller geneigd zijn ook op andere boodschappen van u te reageren.

Al met al leidt een betere kwaliteit van uw klantdata – onder druk van de GDPR in gang gezet – tot een succesvollere organisatie, die zijn klanten serieus neemt en begrijpt waarin zij zijn geïnteresseerd en waar hun behoeften liggen. Is toch zo slecht nog niet, die GDPR….

Bron: Quadient

Bent u al klaar voor de GDPR?

Lees in ons whitepaper alles over de nieuwe Europese privacywetgeving en ontdek hoe ver u bent met de implementatie.

Lees verder

Door: John de Waard

Al bijna 25 jaar ben ik actief in de wereld van (enterprise) content management, document management en aanverwante vakgebieden.