Wat is Direct Mail

Wat is Direct Mail en hoe zet je het goed in?

Ontdek de unieke eigenschappen van een fysiek bericht. Direct Mail is persoonlijk en tastbaar. Hierdoor heeft DM de kracht om op te vallen in deze digitale wereld. Gebruik de ruimte op de deurmat en val op bij jouw potentiële klanten.

Geschatte leestijd: 7 minuten

Wat is Direct Mail? Ten eerst is het een vorm van direct marketing. Daarnaast is het dé manier om je contacten per post te informeren, inspireren en activeren.

Een Direct Mail (DM) is persoonlijk en tastbaar. Verder heeft het de kracht om op te vallen in deze digitale wereld. Een Direct Mailing versturen is perfect voor het promoten van verkopen, donaties of afspraken.

In dit artikel duiken wij in de wereld van Direct Mail. Zo ontdekken wij niet alleen wat DM is, maar kijken wij ook naar enkele vormen van Direct Mail. Vervolgens bespreken wij de voordelen en de kosten. Tot slot kijken wij hoe je een succesvolle Direct Mail campagne kan opzetten.

Verschillende vormen van Direct Mail

Welke vormen van Direct Mail zijn er?

Stel je kiest ervoor om een mailing te gaan versturen. Welke vorm van Direct Mail zet je dan in? Er zijn namelijk talloze soorten oplossingen die je kan inzetten. Denk bijvoorbeeld aan:

  1. Postkaarten: Deze zijn ideaal voor korte en krachtige boodschappen. Ze zijn relatief goedkoop te produceren en vallen direct op. Natuurlijk kan je de boodschap op de kaart volledig persoonlijk maken.
  2. Brieven: Deze vorm van Direct Mail is perfect voor een nog persoonlijkere aanpak. Met een brief heb je namelijk meer ruimte. Hierdoor kan  je dieper in gaan op je aanbod, promotie of nieuwe product.
  3. Catalogi: Ga je een Mailing versturen? Dan is een catalogus een geweldige manier om producten te tonen en een sfeer neer te zetten.
  4. Samples: Laat potentiële nieuwe klanten meteen je product ervaren. Stuur daarom een proefverpakking van je product mee. Niets overtuigt beter als een echte ervaring.
Voordelen van een fysieke mailing

Wat is het voordeel van een Direct Mail?

DM is namelijk veel meer dan een foldertje in de brievenbus. Het is een doordachte marketinguiting die inspeelt op jouw behoefte aan persoonlijk contact.

Wat maakt fysieke mailing dan zo effectief? Er zijn hier verschillende redenen voor. Ik noem er vijf.

  1. Een Direct Mail is tastbaarheid: In tegenstelling tot e-mails of online advertenties heeft Direct Mail het voordeel dat je hem kan vasthouden. Een bericht via de post zorgt daarnaast voor een sterkere emotionele connectie met jouw merk.
  2. Het is persoonlijk: Dankzij moderne printtechnieken kan je elk bericht voor elke ontvanger op maat maken. Door hiervan gebruik te maken verhoog je ten eerste de relevantie van je bericht. Daarnaast vergroot je zo de kans dat je boodschap succesvol bij je klant landt.
  3. Er is minder concurrentie: E-mails overspoelen de in-box van jouw klanten. In de brievenbus is er juist minder concurrentie. Hierdoor is de kans groot dat jouw berichten over jouw producten of diensten hier wel opvallen.
  4. Een Direct Mail ‘leeft’ langer: Wist je dat je klant na gemiddeld 17 secondes je e-mail verwijdert? Wist je dat het gemiddeld 17 dagen duurt voordat dit met een fysieke uiting gebeurt? Hierdoor is de kans groter dat jouw mailing je klant wél aanzet tot actie.
  5. Het is meetbaar: Je wilt natuurlijk weten wat je Direct Mails opleveren. Gelukkig is een Direct Mailing goed meetbaar, bijvoorbeeld via persoonlijke QR-codes. Je kan hierdoor de resultaten bijhouden en analyseren en je off- en online communicatie aan elkaar binden.
Kosten van Direct Mail

Wat zijn de kosten van Direct Mail?

Je vraagt je misschien af: “Is DM duur of is het een slimme investering?” Het klopt dat er bij Direct Mail kosten verbonden zijn aan het ontwerpen, drukken en verzenden van een mailing. Maar kijk hierbij wel naar het grotere plaatje:

  • Gerichte aanpak: Zet bij elk segment het juiste kanaal in. Elk kanaal heeft namelijk verschillende voordelen en nadelen. E-mail vraagt bijvoorbeeld om een lagere investering, maar heeft een lagere gemiddelde conversie. Direct Mail kost meer, maar heeft gemiddeld een vijf keer hogere conversie.
  • Hoge Return of Investment (ROI): Een goed uitgevoerde DM campagne heeft een uitstekende Return on Investment. Daarnaast worden poststukken steeds meer gewaardeerd. Verder ‘leeft ‘een fysiek stuk post gemiddeld zeventien dagen. Met als gevolg dat de kans groot is dat de ontvanger in beweging komt.
  • Flexibiliteit: Een fysiek bericht versturen kan ook met een kleine oplage. Ga daarnaast ook voor White paper factory. Zo print je alleen de mailings die je nodig hebt. Hierdoor gooi je niets weg en heb je geen voorraden nodig. Zo hou je de kosten van Direct Mail onder controle.
Wat maakt een succesvolle DM campagne

Wat maakt een succesvolle DM campagne?

Er zijn verschillende manieren om van jouw Direct Mail campagne een groot succes te maken. Overweeg in elk geval de volgende vijf punten.

  1. Ken je doelgroep: Hoe beter je weet wie je aanspreekt, hoe relevanter je boodschap wordt. Een klantprofiel helpt je hier bij.
  2. Wees creatief: Durf anders te zijn dan je concurrent. Een opvallend ontwerp of originele boodschap blijft beter bij je klanten hangen. Gebruik bijvoorbeeld een wat groter formaat of een afwijkende vorm. Hierdoor steekt de mailing uit een stapel en valt deze dus meer op.
  3. Personaliseer: Zorg ervoor dat je campagne gepersonaliseerd is. Gebruik de naam van de ontvanger, maar ga zeker verder. Stem bijvoorbeeld de inhoud af op interesses, aankopen of abonnementen.
  4. Maak het makkelijk: Zorg voor een duidelijke call-to-action. Zo weet de ontvanger van je post wat deze moet doen en hoe deze kan reageren.
  5. Test en optimaliseer: Het is belangrijk om versies te testen en vervolgens van de resultaten te leren. Net als bij e-mailmarketing. Hierdoor wordt elke mailing een stapje beter.
De rol van Direct Mail in een digitale wereld.

Wat is de rol van DM in het digitale tijdperk

In een wereld vol e-mails, apps en sociale media, biedt Direct Mail een verfrissende afwisseling. Een Direct Mail versturen geeft je de kans om op te vallen op de deurmat. De concurrentie voor aandacht is hier veel kleiner. Bovendien kan je Direct Mail perfect combineren met je e-mail marketing en andere digitale kanalen.

Ga aan de slag met Direct Mail

Ben je klaar om de kracht van Direct Mail zelf te ervaren? Met de juiste aanpak is Direct Mail een waardevolle toevoeging aan je marketingmix. Het heeft de potentie om echt impact te maken bij jouw potentiële klanten.

In een digitale wereld kan iets tastbaars juist het verschil maken. Direct mail biedt die unieke kans. Dus waar wacht je op? Maak een afspraak om de mogelijkheden te bespreken of stuur ons een bericht. Wij nemen snel contact met je op.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief