Geschatte leestijd: 5 minuten
Inhoudsopgave
PostNL gaat het afhandelen van onbestelbare poststukken in 2025 aanpassen. Deze verandering werd in 2024 al aangekondigd en kunnen voor extra kosten gaan zorgen. Het is belangrijk om als organisatie hier iets mee te doen. Zo voorkom je namelijk onverwachte kosten.
Wat is onbestelbare post?
Onbestelbare post is alle post die een postbezorger niet kan afleveren. Dit kan allerlei oorzaken hebben. Denk bijvoorbeeld aan:
- Jouw klant is verhuist. Deze heeft het nieuwe adres alleen niet doorgegeven. De nieuwe bewoner heeft jouw brief of Direct Mail vervolgens retour afzender gedaan;
- Er stond een verkeerd adres op de envelop of deze is onvolledig;
- Jouw klant heeft zijn brief niet afgehaald;
- Het adres is opgeheven. De voordeur is niet bereikbaar of is verdwenen. Het kan ook zijn dat het adres geen brievenbus heeft. Dit gebeurt wel eens bij kantoorpanden.
Zo gaat PostNL onbestelbare poststukken afhandelen in 2025
PostNL gaat bedrijven in 2025 laten kiezen hoe onbestelbare post retour moet komen. Afhankelijk van de keuze, rekent PostNL een toeslag.
PostNL biedt jouw organisatie vijf verschillende opties. Elke optie heeft zijn eigen toeslag:
Toeslag | Prijs | Toelichting |
---|---|---|
Toeslag F | € 0,20 | Poststukken alleen fysiek retour |
Toeslag D | € 0,00 | Poststukken alleen digitaal retour |
Toeslag R | € 0,05 | Poststukken alleen digitaal retour inclusief retour reden |
Toeslag T | € 0,10 | Poststukken alleen digitaal retour inclusief retour reden en tekst op poststuk |
Toeslag B | € 0,30 | Poststukken digitaal én fysiek retour (inclusief retour reden en tekst op poststuk) |
Een puntje van aandacht. Kiest jouw organisatie voor optie D, R of T? Dan krijg je het poststuk via e-mail retour. Daarnaast is Toeslag D alleen mogelijk wanneer je het poststuk voormeld. Verder moet je de coderegel met 2D matrixcode bij het adres van jouw klant laat mee printen.
De fysieke onbestelbare poststukken worden bij optie D, R en T direct door PostNL vernietigd. Kiest jouw organisatie dus voor een van deze opties, dan gaat jouw organisatie hier automatisch mee akkoord.
Hoe kan jouw organisatie zich hierop voorbereiden?
PostNL past het afhandelen van onbestelbare poststukken in 2025 dus flink aan. Om de impact van deze wijzigingen te beperken, biedt Impress verschillende oplossingen:
Adrescontrole: Laat ons de adressen vóór het versturen op juistheid controleren. Zo weet je zeker dat jullie een juist adres hebben en de bezorger het huis kan vinden. Zo verklein je de kans op onbestelbare post aanzienlijk.
Digitale retour: Overweeg om over te stappen naar een digitale retour, in plaats van een fysieke. Dit kan al snel een flinke kostenbesparing zijn. Daarnaast is het ook nog eens beter voor het milieu.
Eerst digitaal versturen: Een andere keuze is om jouw brief eerst digitaal te versturen. Komt de e-mail niet aan? Dan versturen wij jouw brief alsnog per post. Dit kunnen wij als een geheel automatisch CCM-proces inregelen.
Wat betekent het nieuwe retourbeleid voor jouw organisatie?
De impact van deze verandering bij PostNL hangt af van twee dingen. Ten eerste de hoeveelheid post die jouw organisatie verstuurt. Verder hebben de aantallen onbestelbare poststukken die PostNL moet afhandelen invloed.
Het is verstandig om de huidige processen voor het versturen van post onder de loep te nemen. Zo krijg je duidelijk welke retouroptie het beste bij jouw organisatie past. Ga je bijvoorbeeld van een fysiek retour naar een digitaal retour. Dan heb je al een quick win.
Het is mooi als dit voldoende is. Misschien is het echter tijd om meer met digitale kanalen te gaan doen. Een fysiek kanaal als post is namelijk perfect met e-mail te integreren. Wij maken dit mogelijk met de software van Quadient.

Conclusie
De wijzigingen in het afhandelen van onbestelbare poststukken van PostNL biedt jouw organisatie zowel uitdagingen als kansen. Door er nu mee aan de slag te gaan kan je de impact op jouw organisatie verkleinen.
Laat de adressen bijvoorbeeld voor het verzenden door ons controleren. Laat daarbij de poststukken niet meer fysiek terugkomen, maar kies voor een digitaal retour. Tot slot kan je dit moment zien als een startschot. De start van het moderniseren van de communicatie met jouw klant.
Ga je er nu mee aan de slag? Dan zal je er op de lange termijn zelfs een voordeel uit kunnen halen. Neem in elk geval je tijd en win betrouwbare informatie in. Neem hiervoor contact met ons op of boek een gratis online consult.
Wij helpen je graag. Samen kiezen wij een strategie die het beste past bij jouw organisatie en de doelstellingen.