Ga naar de inhoud
Het zakelijke post bezorgen van PostNL gaat veranderen.

Zakelijke post bezorgen in 2025

Elk jaar sturen wij in Nederland steeds minder poststukken. Hierom gaat PostNL in 2025 aanpassingen doen aan de bezorging van zakelijke post. Dit gaat invloed hebben op jouw fysieke communicatie, maar Impress heeft een oplossing.

Geschatte leestijd: 6 minuten

Dagelijks bezorgt PostNL in Nederland gemiddeld 6,9 miljoen brieven per dag. Het overgrote gedeelte hiervan is zakelijke post. Dit lijkt een hoop, maar de aantallen lopen elk jaar verder terug.

Ondanks het dalende volume, blijft de impact van post sterk. Direct Mail is bijvoorbeeld een uitstekende toevoeging aan digitale kanalen, zoals e-mail.

  • Post heeft een hoge attentiewaarde.
  • Zakelijke post heeft een hoge conversie.
  • Post voelt persoonlijk en dichtbij.

Waarom past PostNL het bezorgen van zakelijke post aan?

De hoeveelheid post neemt dus af, maar PostNL is wel dagelijks in elke straat. In 2004 ontving elk huishouden dagelijks meerdere brieven. Tegenwoordig loopt de bezorger steeds meer huizen voorbij.

Daarnaast heeft PostNL last van de tekorten op de arbeidsmarkt. Verder stijgen de kosten van arbeid, energie en brandstof elk jaar verder.

Wat gaat er aan de bezorging van zakelijke post veranderen?

PostNL heeft in januari 2025 de zakelijke postbezorging aangepast. Dit kunnen zij eenvoudig doen, omdat zakelijke post niet onder de wet Universele Postdienst (UPD) valt.

In 2024 was de regel dat PostNL zakelijke post in 24 uur bezorgde. Je brief, transactionele communicatie of DM kwam doorgaans de volgende dag al aan. In 2025 is dit verandert.

Zakelijke post bezorgen in 2024
Afbeelding 1. De bezorging van zakelijke post in 2024.

Wat heeft PostNL aangepast? Vanaf januari 2025 bezorgt PostNL de brieven van jouw organisatie niet binnen 24, maar binnen 48 uur. Dat betekent dat circa 50% van de post in 24 uur en de andere helft binnen 48 uur wordt bezorgd.

Bezorgen zakelijke post in 2025.
Afbeelding 2. De bezorging van zakelijke post in 2025.

PostNL gaat ook aanpassingen doen aan het verwerken van eventuele retouren? Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons of lees het artikel: “Onbestelbare poststukken afhandelen, wat er wijzigt“.

Voor speciale 24-uurs post, zoals medische post, braillepost en rouwpost, verandert er niets. Deze post blijft PostNL binnen 24 uur en zes dagen per week bezorgen.

Wat gaat er veranderen aan de bezorging van consumenten post?

Verstuur je post als een consument, dus via de brievenbus? Dan verandert er niets.

Hiervoor is namelijk een wijziging in de UPD-wet nodig. Het ministerie van Economische Zaken is hier wel mee bezig. Zie hier de brief van de minister aan De Tweede Kamer.

De minister was van plan om PostNL in 2026 meer ruimte te geven.  Echter, de Tweede Kamer was op 9 oktober 2024 nog niet overtuigd van de noodzaak. Daarom heeft de minister besloten nog geen beslissing te nemen.

Dit gebeurde wel op 30 juni 2025. Op deze dag kondigde demissionair minister Karremans aanpassingen aan de UPD aan. Hierdoor krijgt PostNL de ruimte om ook de post uit de brievenbus binnen 48 uur te gaan bezorgen.

De ruimere bezorgtijd gaat in vanaf juli 2026, zegt demissionair minister Karremans. “We maken de regels voor de postbezorging iets ruimer, om ervoor te zorgen dat de postbezorging in heel Nederland blijft werken.”

De minister noemt het daarnaast ook “waarschijnlijk” dat de maximale bezorgtijd binnen een paar jaar nog ruimer wordt. Blijft het aantal brieven dalen? Dan mag PostNL vanaf 2028 of 2029 maximaal 72 uur doen over het post bezorgen.

Hoe kan jouw bedrijf reageren op deze aanpassing?

PostNL gaat dus in januari het bezorgen van zakelijke post aangepast. Dat is een gegeven. Maar hoe gaat jouw bedrijf hierop reageren? Wat is ons advies? Kijk ten eerste welke berichten je via e-mail kan gaan versturen.

E-mail is namelijk sneller en goedkoper. Daarentegen is er wel meer concurrentie en is er de kans dat je klant jouw bericht mist. Met e-mail heb je maar gemiddeld zeventien seconde de tijd om op te vallen.

Daar tegenover staat post. Dit kanaal is langzamer en kostbaarder. Maar er is minder concurrentie op dit kanaal.

Eenmaal aangekomen heeft een brief meer tijd om jouw boodschap over te brengen. Gemiddeld bewaart een ontvanger een poststuk wel 17 dagen!

Kan je organisatie niet volledig van post af? Kun je jouw doelgroep niet volledig met e-mail bereiken? Dat is geen probleem. Post en e-mail werken namelijk uitstekend samen! Daar kan Impress je uitstekend bij helpen.

Ga je beide kanalen dus naast elkaar gebruiken? Kies er dan in elk geval voor om al je uitgaande berichten centraal te beheren. Dat kan met Customer Communication Management (CCM). Zo beheer je al jouw uitgaande berichten op een centrale plek. Impress helpt je hier mee verder.

Wil je meer weten over Customer Communication Management? Je leest hier wat Customer Communication Management überhaupt is. Lees vervolgens hier over wanneer je met Customer Communication Management kan beginnen.

Samengevat

PostNL heeft in januari 2025 het zakelijke post bezorgen aangepast. Hierdoor duurt de bezorging niet maximaal 24, maar 48 uur.

Voor de consumentenmarkt verandert er nu nog niets. Hiervoor moet men namelijk de wet Universele Postdienst (UDP) aanpassen. En daar zijn ze het in Den Haag nog niet over eens.

Wil je meer weten over hoe je jouw post kan gaan vervangen met e-mail? Ben je benieuwd hoe je al jouw communicatiekanalen eenvoudig centraal kan beheren? Neem dan contact met ons op of boek direct een gratis consult. Wij helpen graag.