Xylander en Frank hangen het nieuwe certificaat aan muur.

Impress scoort in de top 7% van EcoVadis

Met een score in de top 7% weet Impress weer stappen te zetten. Dit jaar maken wij vooral een grote sprong in duurzaam inkopen, van 60 naar 74 punten.

Geschatte leestijd: 4 minuten

Woerden, 16 oktober 2025

Hoe blijf je voorlopen in duurzaamheid als het bedrukken van papier letterlijk een van je core businesses is? Het klinkt bijna onmogelijk. Toch heeft Impress opnieuw aangetoond dat groen ondernemen en het ‘vies maken van papier’ hand in hand kunnen gaan.

Met de nieuwste EcoVadis certificeringsronde behoort ons bedrijf tot de beste 7 procent van alle wereldwijd beoordeelde organisaties. Een resultaat waar wij trots op zijn.

“Verduurzamen doen wij, omdat klanten het van ons vragen, maar vooral omdat wij dit zeer belangrijk vinden.”

Xylander Kroon – CEO Impress BV

EcoVadis is de gouden standaard voor duurzaamheidsbeoordelingen. Meer dan 150.000 bedrijven wereldwijd zijn al door dit onafhankelijke platform getoetst. De methodiek? Grondig. Ze kijken verder dan oppervlakkige groene beloftes en duiken diep in vier cruciale gebieden:

  • Milieu
  • Arbeids- en mensenrechten
  • Ethiek
  • Duurzame inkoop

Voor elk onderdeel kan je maximaal 100 punten behalen.

Resultaten 2025: vooruitgang op bijna alle fronten

Dit jaar heeft Impress op bijna alle fronten winst geboekt. De meest opvallende sprongen? Die zagen wij bij ‘Milieu’ en ‘Duurzame inkoop’.

Ons milieubeleid steeg van 80 naar een indrukwekkende 89 punten. Bij duurzame inkoop maakten wij een sprong van 60 naar 74 punten. Deze vooruitgang plaatst ons niet alleen ruim boven het branchegemiddelde, maar ook in de wereldtop.

Bron: EcoVadis

Onze positie in de top 7 procent betekent dat wij 93 procent van de andere bedrijven in onze sector achter ons laten. Dat is knap, zeker als je met een productieproces te maken hebt waar inkt, papier en energie altijd nodig zullen zijn.

Wil je duurzaam ondernemen? Dan vraagt dat om creatieve oplossingen en voortdurende innovatie. Het betekent keuzes maken die niet altijd de makkelijkste zijn, maar wel de juiste.

Vijf jaar groei: van 30 naar 74 punten bij duurzame inkoop

De échte kracht zit in de lange termijn ontwikkeling. Kijk naar duurzame inkoop: in 2021 scoorden wij slechts 30 van de 100 punten. Een eerlijk en confronterend cijfer dat ons dwong kritisch naar onze aankoopprocessen te kijken.

Vier jaar later behalen wij nu 74 punten. Die transformatie gebeurde niet toevallig.

Bron: EcoVadis

Wij hebben duurzaam inkopen volledig geïntegreerd in ons inkoopbeleid. Elke nieuwe samenwerkingspartner doorloopt een gedegen screening. Bestaande relaties worden geëvalueerd op milieu-impact en sociale verantwoordelijkheid. Producten met gecertificeerde duurzaamheidslabels krijgen voorrang. Stap voor stap bouwen wij een supply chain die onze waarden weerspiegelt.

“In 4 jaar zijn wij op het onderdeel duurzame inkoop van 30 naar 74 punten gestegen. Dit is geen toeval. Het is het resultaat van bewuste keuzes.”

Xylander Kroon – CEO Impress BV

Ook op het gebied van milieu groeien wij verder.

Vijf jaar geleden scoorden wij op het gebied van milieu al 70 punten. Het gemiddelde in de sector bleef toen op 43 punten steken. Die voorsprong hebben wij niet alleen behouden, maar uitgebouwd. Vandaag de dag scoren wij 89 punten. De rest van de branche scoort gemiddeld 56 punten.

Bang voor concurrentie op duurzaamheid? Die verwelkomen wij. Samen worden wij er alleen maar beter van.

Samen werken aan een duurzame toekomst

Duurzaamheid is geen eindbestemming, maar een reis. Onze EcoVadis resultaten zijn belangrijke mijlpalen, maar het verhaal stopt hier niet. Wij blijven leren, verbeteren en investeren in een bedrijf dat rekening houdt met mens en planeet.

Wat begon met bescheiden scores is uitgegroeid tot topprestaties. Deze score helpt ons te onderscheiden in de markt. De voorsprong die wij hebben willen wij natuurlijk behouden én zelfs uitbouwen.

“Om onze organisatie en onze klanten zo goed mogelijk bij het verduurzamen te ondersteunen, behaal ik persoonlijk de onderwijscertificaten van EcoVadis”

Xylander Kroon – CEO Impress BV

De printindustrie staat voor uitdagingen, dat ontkennen wij niet. Maar juist daarom is het zo waardevol wanneer bedrijven als het onze bewijzen dat gedurfde duurzaamheidsdoelen haalbaar zijn. Ons verhaal inspireert hopelijk anderen om ook die extra stap te zetten.

Voor meer informatie:

  • Impress BV
  • marketing@impress.nl
  • +31 (0)88 250 3000

Over Impress

Impress helpt organisatie gepersonaliseerd met hun klanten te communiceren, welk kanaal de organisatie ook gebruikt. Daarnaast print Impress on demand hoogwaardige boeken, brochures en lesmateriaal wanneer deze nodig zijn. Het bedrijf verzorgt jaarlijks miljoenen contactmomenten via allerlei kanalen, zoals e-mail, sms, Whatsapp en post.

Dit doet Impress voor allerlei organisaties in Nederland. Met innovatieve oplossingen en meer dan 30 jaar ervaring is Impress een betrouwbare partner voor organisaties die beter in contact willen komen met hun klanten.