Selecteer een pagina

The Art of The New was gericht op professionals uit de communicatie- en grafimediamarkt. Een belangrijk deel van het publiek geeft daar dagelijks invulling met professionele activiteiten en verdient binnen de keten een boterham als leverancier van het produceren van papieren communicatie. Dagvoorzitter Brechtje de Leij, ‘lady geek’, riep haar toehoorders op om elkaar te versterken in de visie op de toekomst van papier. ‘Want de rol van papier is nog lang niet uitgespeeld, vertelde zij enthousiast. ‘Online doet z’n best, maar wordt nooit hét echte alternatief voor papier. Mensen houden van ‘iets’ tastbaars en dat creëren jullie’, was haar boodschap.

Over honderd jaar

Keynote Prof. dr. Bas Haring sloot naadloos op dit betoog aan. Hij staat bekend als een liefhebber van papier en hield dan ook een vurig pleidooi voor dit medium. Haring beweerde dat papier ‘iets’ bijzonders en een aantal onvervangbare objectieve kwaliteiten blijft houden.  Zo heeft hij het over de  waarde van papier. Communicatie op papier voelt vaak persoonlijker dan een mail die in je overvolle inbox belandt. Daarnaast benoemt Haring de fysieke component van papier. We kunnen het papier aanraken en daarom al onze zintuigen gebruiken om papier te ‘ervaren’, wat bij digitale media niet mogelijk is. Die eigenschappen blijven de komende honderd jaar relevant voor de functie van papier. Papier in de vorm van drukwerk biedt voordelen voor de gebruiker en voor de maker / afzender. Dat is niet generatie gebonden. Papier heeft iets dat digitale media niet hebben en nooit zullen krijgen. Dat maakt het waardevoller en in een aantal toepassingen zelfs effectiever en efficiënter.’

Lees verder op Werktrends.nl

Tekst: Redactie Werktrends.nl. Credit foto’s: Giuseppe Toppers, Danto

Door: Impress

Impress werkt als een van de top-3 service providers in Nederland voor organisaties in de uitvoering van hun klantcommunicatie. Wij begeleiden klanten met datastromen, fysieke en digitale outputprocessen, gepersonaliseerde omnichannelcommunicatie en Printing-on-Demand uitgeefprocessen. Vanwege de raakvlakken tussen deze gebieden bieden wij een optimaal geintegreerde dienstverlening. Dit doen wij voor vele aansprekende merken, waaronder banken, verzekeraars, fondsenwervers, zorginstellingen, uitgeverijen, onderwijsinstellingen, (semi-)overheden en het MKB.