Selecteer een pagina

Bij menig bedrijf wordt er gekeken naar de customer lifecycle om interactieve en traditionele kanalen met elkaar in lijn te brengen. Er hoeft niet meer uitgelegd te worden waarom uw e-mailcampagne ook toegespitst moet worden op de customer lifecycle. De vraag is: hoe? Hieronder vindt u praktische tips om u op weg te helpen. Want een goede start is het halve werk.

Bij het begin beginnen

Om te beginnen moet u uiteraard goed nagaan op welke momenten u een e-mailbericht inzet. De customer lifecycle vormt het uitgangspunt van de communicatie met uw klant. Hier past u op de juiste momenten de juiste kanalen met de juiste boodschap aan.

Customer-lifecycle-e-mail

Bron: clickz.com

Hierbij is de hulp van uw klant welkom, want niemand kent de stappen die een consument zet beter dan uw klant zelf. Betrek uw klant bij het bedenken van nieuwe contactmomenten. Met de input van uw klanten wordt duidelijk waar u kostbare steken laat vallen in de lifecycle.

Invulling lifecycle e-mail

De betreffende boodschap die u op een bepaald moment in de lifecycle wil overdragen aan de klant kan op verschillende manieren. Gamification is hier een bekend voorbeeld van. Door een spelcomponent aan uw boodschap toe te voegen, vertelt u op een interactieve en boeiende manier uw verhaal.

Gamification gaat goed samen met een beloning en waardering voor uw klanten. Uw klanten willen gewaardeerd worden. Denk bijvoorbeeld aan de ANWB. Hoe langer iemand lid is, hoe meer voordelen ze krijgen. Op deze manier geeft u trouwe klanten waardering voor het feit dat ze al zo lang klant van uw organisatie zijn.

Het eerste contactmoment

Een belangrijk element in de customer lifecycle is een warm welkom. Dit moment verdient veel aandacht, omdat het grootste afhaakpercentage in het begin van uw customer lifecycle zit. Door een goede start zal u vertrouwen wekken bij de nieuwe klant, wat essentieel is voor uw organisatie en de toekomstige relatie met uw klant.

Het eerste contactmoment met uw klant is tevens een nuttig moment om meer te weten te komen over uw klant. De NAW-gegevens, een e-mailadres en een telefoonnummer zijn gegevens die een klant moeiteloos aan u kwijt wil, mits de klant de relevantie er van in ziet. Vaak kunt u ook tijdens een eerste contactmoment vragen wat de voorkeuren van uw klant zijn voor de verdere communicatie. Tevens kunt u vragen naar bepaalde interesses in producten van uw organisatie.

Goed voorbeeld

Een goed voorbeeld van alle bovengenoemde tips is de interessante welkomstmail van Eneco. Eneco merkte op dat er een contactmoment miste in de twee weken durende bedenktijd van nieuwe klanten. Er is gebleken dat het fijne gevoel dat nieuwe klanten in eerste instantie had met Eneco in deze periode minder werd.

Om er voor te zorgen dat de nieuwe klant het fijne gevoel vasthoudt, luidde de energieleverancier een welkomstmail in. De klant ontvangt in deze welkomstmail een link naar een gepersonaliseerd filmpje. In dit filmpje van zes minuten vertelt Eneco op een boeiende manier onder andere wat de vervolgstappen zijn voor de nieuwe klant bij Eneco. Tijdens het filmpje kan de klant punten scoren. Wanneer de klant het filmpje volledig uitkijkt, mag de klant een cadeautje uitkiezen met deze punten.

Een goede zet blijkt uit de resultaten van deze lifecycle mail. Want uiteindelijk heeft 77% van de nieuwe klanten de mail geopend en heeft 61% doorgeklikt naar het filmpje. 2 op de 3 personen kijkt het filmpje af. Een leuk detail is dat de nieuwe klanten van Eneco maar liefst zes minuten bezig zijn met het merk. Een goed begin is het halve werk.

Bent u geïnteresseerd naar verdere mogelijkheden? Impress kan u helpen bij het toespitsen van e-mail en andere communicatiekanalen op de customer lifecycle. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Door: Impress

Impress werkt als een van de top-3 service providers in Nederland voor organisaties in de uitvoering van hun klantcommunicatie. Wij begeleiden klanten met datastromen, fysieke en digitale outputprocessen, gepersonaliseerde omnichannelcommunicatie en Printing-on-Demand uitgeefprocessen. Vanwege de raakvlakken tussen deze gebieden bieden wij een optimaal geintegreerde dienstverlening. Dit doen wij voor vele aansprekende merken, waaronder banken, verzekeraars, fondsenwervers, zorginstellingen, uitgeverijen, onderwijsinstellingen, (semi-)overheden en het MKB.