Selecteer een pagina

Steeds meer organisaties focussen zich op dialoog marketing. Hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van verschillende kanalen die volledig met elkaar zijn geïntegreerd. Het succes van dialoog marketing staat of valt onder andere met de kwaliteit van data. Zonder kwalitatief goede data is succesvolle dialoog marketing niet mogelijk.

Waarom datakwaliteit?

De kleinste fout in de data kan al irritatie bij je relaties opwekken. Bekende voorbeelden hiervan zijn het omdraaien van voorletters, het gebruik van Dhr. in plaats van Mevr. of het dubbel ontvangen van een mailing. Simpel gezegd is kwalitatieve data correct, compleet en uniek. Dat wil zeggen:

  • Correct: het op de juiste wijze aanschrijven van een relatie
  • Compleet: het adres moet volledig zijn (wat staat er op het straatnaambordje)
  • Uniek: niet dubbel versturen van de mailing

Een actueel bestand verhoogd het rendement van de DM of eDM en heeft een positieve invloed op het imago. Ook helpt een actueel bestand om kosten te besparen.

Hoe draagt de kwaliteit van data bij aan kostenbesparing?

In tijden van economische crisis moet elke euro zo efficiënt mogelijk worden ingezet. De kwaliteit van data voorkomt dat euro’s onnodig worden uitgegeven. Door de data te laten controleren en bewerken, kunnen quick wins worden behaald:

  • De kosten van drukwerk, zoals brochures, briefpaper en enveloppen, die onnodig zijn gemaakt;
  • De kosten van het printen van brieven die nooit worden gelezen;
  • De kosten van het post gereed maken van goederen die niet afgeleverd kunnen worden;
  • De kosten van verzending (bijvoorbeeld PostNL) van mailpacks met foutieve adressering;
  • De kosten van het verwerken van retouren.

De kwaliteit van uw data draagt dus bij aan het rendement van uw mailing en het besparen van kosten. Vaak is het waarborgen van de datakwaliteit gemakkelijker dan u denkt.

Wat moet u doen voor kwalitatief goede data?

Het ‘huren’ van een adressenbestand voor elke mailing is geen optie. Want u wilt een eigen database opbouwen en deze verrijken. Zodat u deze data weer in kan zetten voor nieuwe campagnes.

Simpele bewerkingen op het huidige databestand zijn al voldoende om de kwaliteit van de data te kunnen waarborgen. Hierbij kunt u denken aan adres-, persoonsnaam- en bedrijfsnaamconversies (correct). Maar ook het maken van selecties, mergen van records of het toevoegen van kenmerken (compleet) verhogen het rendement van je mailing. Tot slot wordt het bestand ontdubbeld (uniek) om er zeker van te zijn dat je relatie maar één mailing ontvangt.

Datakwaliteit moet een vaste plek op de agenda hebben bij de totstandkoming van uw mailing. Wilt u meer informatie over de mogelijkheden van bestandsbewerking voor uw organisatie, neem dan contact met ons op.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op 4DMS.nl

Door: Emiel de Jager

Emiel is marketingmanager bij Impress. Hij schrijft over leadgeneratie, online marketing, social media en kan als growthhacker uren lang in Analytics kijken.