De relatie tussen OVD Educatieve Uitgeverij en Impress bestaat al heel lang. Toen er aan beide kanten een nieuwe organisatie ontstond, bleek die relatie misschien nog wel veel meer tot zijn recht te komen. Twee innovatieve bedrijven die als vertrouwde partners het pad opgaan van het ontwikkelen en uitgeven van stimulerend lesmateriaal. Allebei gebruikmakend van de moderne manieren die tegenwoordig beschikbaar zijn om het lesmateriaal te ontwikkelen, te produceren, beschikbaar te stellen en erover te communiceren. Van bestellen en productie tot het faciliteren van feedback op het materiaal.

Annette van Walt Meijer, uitgeefdirecteur: ‘EduHintOVD is in 2019 ontstaan door een fusie van OVD Educatieve Uitgeverij en EduHint. Wij ontwikkelen zogenaamde blended lesmethodes voor vo en mbo. Dat doen we onder bekende merknamen als PERSPECTIEF, SmartRekenen, SmartWiskunde, BRICKS en Kiem. Met ons intelligente online leerplatform maken wij gepersonaliseerd onderwijs mogelijk. Daar komt veel bij kijken, zowel op het gebied van de inzet van opleidingsadviseurs als bij didactiek en het toepassen van moderne ICT. Al dat soort experts zijn bij ons aan boord, om ons zo maximaal in staat te stellen gepersonaliseerd leren te faciliteren voor de studenten.’

Annette van Walt, OVD - Harry Buisman, Impress 2019.01.24 - 0485 (photo by Danto)Uitdagen, prikkelen en begeleiden

Aan de hand van een Intelligent Tutoring System (ITS) worden leerlingen uitgedaagd, geprikkeld en begeleid door de lesstof.

Annette: ‘We willen met onze op ITS gebaseerde leermethodes een belangrijke bijdrage leveren aan het leren. Wij faciliteren scholen, docenten en studenten optimaal door onze leermethodes af te stemmen op de behoefte van de gebruiker. Met hints, feedback en advies ondersteunen wij continu de volgende stap in het leren. Daarbij willen we zoveel mogelijk recht doen aan de individuele verschillen tussen studenten en tussen organisaties. Op deze manier werken betekent dat het materiaal voortdurend in ontwikkeling is en beschikbaar moet kunnen worden gesteld. Inmiddels werken al onze lesmethodes met onze adaptieve, intelligente leeromgeving. Zo maken wij voor ruim 400 scholen en 200.000 leerlingen en docenten de volgende stap in leren mogelijk. EduHintOVD is met een gezamenlijke ervaring van tientallen jaren expert op het gebied van innovatieve lesmaterialen. We zijn niet te vergelijken met de écht grote uitgevers op het gebied van onderwijs; wij zijn een echte niche player, gericht op specifieke doelgroepen. We doen de dingen waar we goed in zijn en die proberen we vervolgens te perfectioneren.’

Dat betekende dus tijdig bestellen en je liep als uitgeverij bovendien nog het risico met hele voorraden te blijven zitten. Of er kon een deel door de shredder, doordat materiaal alweer verouderd was.

Hectiek en pieken op het juiste moment Dat perfectioneren lukt niet in je eentje, daar was Annette lang geleden al achter: ‘De wereld verandert snel. Materialen moeten zowel op papier – in hoge kwaliteit soms – als digitaal ter beschikking kunnen worden gesteld. Dat is afhankelijk van de doelgroep waarvoor het is bedoeld. Bij de lager opgeleiden en op sommige heel specifieke vakgebieden werken boeken vaak nog beter, deels omdat het (bewezen) de leesvaardigheid bevordert. Zelfs bij onze opleidingen in wiskunde bijvoorbeeld, waar studenten grotendeels werken vanaf een online leerplatform, is het gebruik van lesboeken of lesmateriaal op papier in het algemeen regelmatig een voordeel gebleken. Bij de hogere opleidingen werkt digitaal weliswaar erg goed, maar ook dan kunnen lesboeken nog steeds een toegevoegde waarde betekenen. Elk medium heeft zijn specifieke voordelen. Leren moet een belevenis zijn voor de studenten: zij zijn voortdurend op zoek naar de grenzen van wat mogelijk is. Dan moeten wij dat ook doen met het lesmateriaal en ze de mogelijkheden van zowel online als offline kunnen aanbieden.’

Harry Buisman is vanuit Impress – 4DMS accountverantwoordelijk voor EduHintOVD. Harry is dé specialist als het gaat om Production Printing en PoD. Hij heeft veel ervaring in en kennis van deze dynamische markten. Opgedaan onder meer bij DeltaHage, Adel Print en Ted Giga Print. Sinds 2014 is Buisman ingestapt bij Impress – 4DMS, om specifiek met zijn expertise op genoemde vakgebieden deze snelgroeiende organisatie verder te ontwikkelen. Hij is bovendien als geen ander in staat de juiste afwegingen te maken en aan te tonen waar de meeste toegevoegde waarde ligt. Meer specifiek nog weet Harry exact de vinger op de zere plek te leggen: de grote variatie in oplages en uitvoeringen van lesmateriaal die vaak onder grote tijdsdruk geproduceerd moeten worden. Dat zijn problemen waar eigenlijk alle uitgeverijen als EduHintOVD mee kampen. ‘De onderwijswereld kent enorme pieken en hectiek binnen een schooljaar. Op het moment dat het schooljaar dreigt te beginnen, moeten alle scholen ‘ineens’ worden voorzien van al hun lesmateriaal. In het verleden werkten ze altijd met drukwerk – met lange productie- en levertijden. Dat betekende dus tijdig bestellen, maar dan je liep als educatieve uitgeverij nog steeds het risico met hele voorraden te blijven zitten. Of er kon een deel door de shredder, doordat materiaal alweer verouderd was. Samen met EduHintOVD zijn we het pad op gegaan van Printing on Demand. Daarmee werd een grote stap vooruitgezet in flexibiliteit, zonder concessies te hoeven doen aan kwaliteit en continuïteit.’

Maar dan geldt nog steeds dat, wanneer iedereen op het laatste moment zijn lesmateriaal gaat bestellen en tegelijk wil hebben, het wel eens verkeerd kan aflopen met de levering. Annette: ‘Daarin heeft Impress – 4DMS ons altijd veel ondersteuning geboden met verbeterde printtechnieken en snellere doorlooptijden. Maar ook met bijvoorbeeld bestelportals die de productieprocessen deels automatiseren en daarmee nog korter maken. Via de portal wordt het hele proces afgehandeld en de klant wordt direct beleverd door Impress – 4DMS. Daar hoeven wij helemaal niet meer tussen te zitten. Dat maakt ons flexibeler en daardoor kunnen we nog beter en sneller anticiperen op de wensen van onze klanten met betrekking tot de uitvoering van het lesmateriaal. Dat zouden we met drukwerk of zonder de slimme ICT-oplossingen van Impress – 4DMS nooit kunnen realiseren.’

Dit is slechts een gedeelte uit het interview met Peter Jan van der Giessen, dat volledig is gepubliceerd in het relatiemagazine van Impress – 4DMS ‘In contact’. Lees het hele artikel in het magazine, dat gratis is aan te vragen via deze link.

Lees verder in ons relatiemagazine ' In Contact'

In Contact is het relatie­magazine van Impress - 4DMS/DMI en wordt verspreid onder relaties, klanten en leveranciers van ons. In dit magazine krijg je een dieper kijkje in onze organisatie, de mensen achter de organisatie, de ontwikkelingen in de markt en hoe wij daarop anticiperen.

Vraag het magazine aan via onderstaande knop en wij sturen het je gratis (en geheel vrijblijvend) op!